بازاریابی دیجیتال

آموزش صفر تا صد استراتژی محتوا از دیدگاه دکتر ماکان آریا پارسا

  • استراتژی محتوا چیست؟ اگر تا حدی در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت داشته باشید، احتمالا تا کنون بارها عبارت استراتژی محتوا به گوشتان خورده است. استراتژی تولید محتوا به فرآیندی گفته می شود که طی آن می توان با استفاده از بهترین راهکارها بهترین محتواها را تولید کرد. حتما می دانید که این روزها اکثر کسب و کارهای موفق برای معرفی خدمات و محصولات خود به مشتریان، از فرآیند تولید محتوا استفاده می کنند. لازم است بدانید که این نوع تولید محتوا نیازمند اصول و قواعدی است.

    دکتر ماکان آریا پارسا

    به گفته دکتر ماکان آریا پارسا در واقع استراتژی محتوا، به مجموعه ای از اصول و قواعد گفته می شود که به شما کمک می کنند تا محتوایی استاندارد و جذاب تولید کنید. در استراتژی تولید محتوا باید به هدف اصلی از نوشتار محتوا توجه کرد. اهداف مختلفی برای تولید محتوا وجود دارند که از مهم ترین آن ها می توان به اهداف تبلیغاتی، اهداف آموزشی و… اشاره کرد. در این محتوا قصد داریم در مورد استراتژی تولید محتوا و نمونه های مختلف آن به شما عزیزان توضیحاتی دهیم. اگر می خواهید اطلاعات خود را در این زمینه بیشتر کنید، بهتر است تا پایان کار همراه ما باشید.

    استراتژی تولید محتوا وب سایت

    آشنایی با اصول طراحی استراتژی محتوا

    حال بیایید به این موضوع فکر کنیم که چطور می توان یک استراتژی محتوا طراحی کرد؟ در طراحی استراتژی های تولید محتوا باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ به گفته دکتر ماکان آریا پارسا اولین گام در تهیه یک استراتژی تولید محتوا، تعیین هدف اصلی است. همان طور که گفتیم این استراتژی ها برای اهداف مختلفی طراحی می شوند. برای مثال فرض کنید شما مدیریت یک فروشگاه عطر را به عهده دارید. بدیهی است هدف اصلی شما از تهیه لیست استراتژی، معرفی محصولات و فروش آن ها به مشتری خواهد بود. حال یک مدیر آموزشگاه زبان را تصور کنید. هدف این شخص از تهیه استراتژی، معرفی خدمات آموزشی و جذب دانش پژوه است. پس از تعیین هدف باید به نکات دیگری نیز توجه کنید.

    از دیگر نکات مورد توجه در تهیه استراتژی محتوا می توان به شناسایی مخاطبان هدف اشاره کرد. بدیهی است محتوای شما وقتی در یک صفحه مجازی یا وبسایت قرار می گیرد، می تواند توسط افراد و اقشار مختلفی مطالعه شود.به البته بدیهی است هر موضوعی، یک دسته مخاطب خاص دارد که تحت عنوان مخاطبان هدف شناخته می شوند. برای مثال اگر شغل شما فروش محصولات ورزشی است، مخاطبان هدف شما را ورزشکاران و علاقه مندان به رشته های ورزشی مختلف تشکیل می دهند. در صورت شناسایی مخاطبان می توانید محتوای خود را طوری تهیه کنید که نظر آن ها را به خود جلب کند.

    مدل های تدوین استراتژی محتوایی

    نکات طلایی در استراتژی تولید محتوا وب سایت

    تا به این جای کار بیشتر در گام های اصلی در استراتژی تولید محتوا وب سایت صحبت کردیم. جالب است بدانید که برخی از فنون می توانند باعث افزایش کیفیت استراتژی شما شوند. یکی از این نکات، دقت به زمان انتشار محتوا در وب سایت یا صفحات مجازی است. به گفته دکتر ماکان آریا پارسا یک محتوای خوب و ایده آل، زمانی از ارزش بالایی برخوردار خواهد شد که در زمان مناسب به انتشار برسد. فرض کنید که کار شما در حوزه آموزش کنکور است. در صورتی می توانید مخاطب مورد نظر را جذب کنید که در تایم مشخص، با یک برنامه ریزی مدون رو به جلو حرکت کنید. در این صورت مخاطب به کار شما اعتماد کرده و می توانید دانش پژوهان خود را افزایش دهید. این در حالی است که اگر در وقت نامناسب کار خود را آغاز کنید، کیفیت تولید محتوای شما کاهش خواهد یافت.

    مسئله بعدی که باید در استراتژی تولید محتوا وب سایت به آن دقت کنید، ارزش محتوا برای مخاطب است. شما باید پیش از تهیه محتوا نیازهای مخاطب را شناسایی کنید. برای مثال زمانی که یک مشتری برای خرید لباس ورزشی به شما مراجعه می کند، جنس لباس، قیمت لباس، رنگ بندی، سایز و… برای او مهم خواهد بود. بنابراین شما باید تلاش کنید در محتوای خود به طور کامل به سوالات ذهنی مخاطبان پاسخ دهید. هر چه محتوای شما از نظر جامع تر باشد، ارزش محتوایی بیشتری دارد و مخاطب بیشتری را به سوی خود جلب می کند.

    نکته مهم بعدی در استراتژی تولید محتوا وب سایت، دقت به نحوه انتشار آن است. همان طور که می دانید راه های مختلفی برای تبلیغ و انتشار محتواهای تولید شده وجود دارند. پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی، وب سایت ها، آنلاین شاپ ها و… به عنوان مهم ترین راه های انتشار محتوای دیجیتال شناخته می شوند. هر چه بستری که محتوای خود را در آن منتشر می کنید از مخاطب بیشتری برخوردار باشد، تعداد بازدید از مطالب شما نیز بیشتر خواهد شد. پس در این زمینه نیز باید یک برنامه ریزی دقیق و حرفه ای داشته باشید.

    آشنایی با مدل های تدوین در استراتـژی محتوا

    دکتر ماکان آریا پارسا اعتقاد دارد که استراتژی محتوا علاوه بر رعایت اصول ساخت به مدل های تدوینی نیز نیاز دارد. حال مدل های تدوین استراتژی محتوایی چه هستند و چطور می توان از آن ها استفاده کرد؟ به طور کلی در تدوین محتوای تهیه شده، مراحلی وجود دارد که به آن ها مدل های تدوین استراتژی محتوایی گفته می شود. در ادامه این فرآیند را به صورت مرحله به مرحله برای شما شرح می دهیم.

    • در اولین مرحله از مدل های تدوین استراتژی محتوایی باید اهداف سازمان خود را مشخص کنید. برای مثال اگر یک مجموعه آموزشی هستید، هدف شما گسترش دانش و جذب دانش پژوه خواهد بود.
    • در مرحله بعدی از مراحل تدوین استراتژی محتوا باید هزینه ها را به طور کامل ارزیابی کرده و منابع مالی لازم برای تامین هزینه ها را نیز مشخص کنید. هزینه تولید محتوا، هزینه تبلیغ و انتشار محتوا و… از جمله مواردی هستند که باید حتما آن ها را در نظر بگیرید.
    • در بخش بعدی از تدوین استراتژی تولید محتوا وب سایت باید مخاطبان هدف را شناسایی کنید. با شناسایی مخاطبان هدف می توانید محتوایی مناسب و هدفمند تولید کنید. از طرفی می توانید پلتفرم های پربازدید برای مخاطبان خود را شناسایی کرده و محتوای خود را در پلتفرم های مذکور انتشار دهید.
    • آشنایی با فضای رقابتی نیز از دیگر مراحل تدوین استراتژی محتوا شناخته می شود. همان طور که می دانید هر مجموعه در بازار هدف دارای رقیبانی است. شما برای پیروزی بر رقیبان و جذب مخاطب بیشتر، باید با فضای رقابتی آشنا باشید.
    • به گفته دکتر ماکان آریا پارسا داشتن یک تیم تحلیلی متخصص برای تدوین استراتژی محتوا نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این تیم تحقیقاتی می تواند داده ها و اطلاعات را مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهد و بهترین راهکارها برای پیشرفت در بازار را به شما پیشنهاد کند. با استفاده از یک تیم تحقیقاتی موفق می توانید از آینده کاری خود مطمئن باشید.
    استراتژی بازاریابی محتوا چیست

    آشنایی با استراتژی بازاریابی محتوا

    در بخش های قبلی مقاله در مورد استراتژی محتوا صحبت کردیم. حال می خواهیم در مورد فنون تبلیغاتی و بازاریابی نیز کمی بحث کنیم. حتما می دانید که یکی از مهم ترین بخش ها در تهیه محتوا، بازاریابی است. حال استراتژی بازاریابی محتوا چیست؟ استراتژی بازاریابی محتوا، شامل تمامی فعالیت هایی است که در راستای تبلیغات و انتشار آن انجام می شود. شما برای نمایش محتوا به مخاطب می توانید از راه های مختلفی استفاده کنید. وب سایت ها، پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی، صدا و سیما، رسانه های دیجیتال و… از مهم ترین راه های بازاریابی محتوا به شمار می روند. برای داشتن یک بازاریابی موفق باید از بهترین و پربازدید ترین پلتفرم در زمینه کاری خود استفاده کنید. از طرفی باید سلیقه مخاطبان خود را شناسایی کنید. از راه های تشویقی مانند اهدای جایزه، تخفیف های طلایی و… نیز می توان برای بازاریابی بهتر استفاده کرد.

    ماکان آریا پارسا

    برنامه محتوایی چیست و چگونه تهیه می شود؟

    یکی از مهم ترین نکات در استراتژی محتوا آماده کردن یک برنامه یا تقویم محتوایی است. یک برنامه یا تقویم محتوایی به شما یادآوری می کند که در چه زمانی باید چه کارهایی را انجام دهید. در واقع بدون داشتن تقویم محتوایی، تدوین استراتژی محتوا به صورت دقیق و حرفه ای، غیر ممکن است. با داشتن این تقویم می توانید با ترتیب مراحل انجام عملیات آشنا شوید. همچنین می توانید بفهمید که برای هر مرحله از کار، چه مقدار زمان دارید. تقویم محتوایی به منظور رسیدن به اهداف کلی سازمان تهیه می شود. این تقویم معمولا شامل مراحل انجام کار و مدت زمان لازم برای اجرای هر مرحله است.

    در این مقاله تلاش کردیم اهمیت استراتژی محتوا را برای شما عزیزان شرح دهیم. همچنین مراحل انجام استراتژی و نکات مهم آن را نیز به شما آموزش دادیم. در بخش های بعدی در مورد نحوه بازاریابی استراتژی محتوا و همچنین تهیه تقویم محتوایی، توضیحاتی به شما ارائه دادیم.

    برنامه محتوایی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    18 − سه =

    دکمه بازگشت به بالا