رشد فردی و اجتماعی

کنترل خشم در محل کار از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

  • کنترل خشم در محل کار، مسئله پر اهمیتی است که می تواند روند انجام فعالیت های مختلف را به صورت مستقیم تحت تاثیر خود قرار دهد. دکتر ماکان آریا پارسا مدیرعامل هولدینگ پارس پندار نهاد معتقد است که مهارت کنترل خشم را باید از کودکی تمرین کرد. افرادی که از کودکی این مهارت را در خود پرورش نداده اند، می توانند با مشکلات جدی مواجه شوند. این مسئله نه فقط در محیط کاری، بلکه در سایر موقعیت های زندگی هم می تواند نتایج کسب شده را تحت تاثیر خود قرار دهد. افرادی که مهارت کنترل خشم بالایی دارند، به راحتی با چالش های مختلف مقابله کرده و از بروز عواقب نا مطلوب جلوگیری می نمایند.

    ماکان آریا پارسا

    تعداد روش های مدیریت خشم روز به روز در حال افزایش است. از آنجایی که این چالش، افراد زیادی را به خود درگیر می کند، متخصصین روانشناسی و کارشناسان همواره در حال ابداع راه های بهینه برای مدیریت آن هستند. البته که برای آشنایی با روش های مدیریت خشم شما باید همه تلاش خود را به کار گیرید.. هرچه همت شما بیشتر شود، بازدهی کسب شده از این روند هم بالا تر خواهد رفت. امروز ما قصد داریم تا روند کنترل خشم در محل کار را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه شوید.

    اهمیت مهارت کنترل خشم

    مهارت کنترل خشم در محل کار اهمیت زیادی دارد. اگر شما به دنبال همکاری موثر با سایر افراد هستید، باید این مهارت را در جسم خود گسترش دهید. خشم یا عصبانیت، یک حس عادی است. عدم آشنایی با روش های مدیریت خشم ولی مسئله ای غیر عادی به حساب می آید. گاهی اوقات ما به خاطر ایجاد یک اشتباه توسط همکاران عصبانی می شویم و گاهی اوقات یک دعوای لفظی منجر به عصبانیت ما می شود. در هر صورت، ما باید بتوانیم روش های کنترل خشم را به کار گیریم.  

    روش های مدیریت خشم

    گاهی اوقات کارکنان برای عدم تحریک افرادی که مشکل کنترل خشم در محل کار دارند، برای مدت زمان کوتاهی مدارا می کنند. آنها از انجام کار ها یا گفتن حرف هایی که منجر به عصبانیت فرد می شود، خودداری می نمایند. اما این خودداری دائمی نیست. بالاخره در یک موقعیت خاص، یک عامل عصبانیت در کسب و کار ایجاد می شود. در این شرایط، کنترل خشم به ما اجازه می دهد تا بدون آسیب دیدن یا آسیب رساندن به کسی، شرایط را تحت کنترل خود در آوریم.

    خیلی از اوقات، افرادی  که با روش های کنترل خشم آشنایی ندارند، در ابعاد مختلف زندگی با مشکل مواجه می شوند. این دسته از افراد گاهی اوقات از محل کار اخراج شده و ناخواسته به یک فرد دیگر آسیب وارد می کنند. از همین جهت، کنترل خشم مبحث پر اهمیتی است.  

    محبوب ترین روش های کنترل یا مدیریت خشم

    یک سری روش های خاص برای مدیریت خشم در محل کار طراحی شده اند. طبق گفته آر داگلاس فیلدز، زمانی که افراد با فشار کاری و استرس مزمن مواجه می شوند، احتمال افزایش سطح عصبانیتشان بالا می رود. اگر ما بخواهیم مغز انسان را یک سیستم کامپیوتری یا الکترونیکی در نظر بگیریم، کار بیش از حد و استرس مزمن می تواند مدار های اصلی این سیستم را باز سازی و احساسات آن را نابود کند. از همین رو، کاربران باید بهترین و محبوب ترین روش های موجود برای کنترل یا مدیریت خشم را مورد استفاده قرار دهند تا با مشکلی در این زمینه مواجه نشوند.

    برای کنترل خشم در محل کار، شما نباید خودتان را بیش از حد تخلیه کنید. گاهی اوقات فشار های عصبی همچون چند بسته دینامیت روی یکدیگر انبار می شوند تا زمانی که یک جرقه کوچک، همه آنها را منفجر کند. خیلی از افراد تکنیک تخریب درمانی را به کار گیرند. در طی این تکنیک، شما می توانید یک اتاق خشم را برای کسب و کار خود در نظر بگیرید. در این اتاق یک سری وسایل خراب قرار گرفته و کارکنان می توانند با آسیب زدن به آنها، خشم خود را کنترل کنند. البته که این مسئله فقط خشم را تشدید کرده و بازدهی مطلوبی را به همراه ندارد.

    مهارت کنترل خشم

    بهترین و اولین کار در هنگام عصبانیت چیست؟

    شاید شما هم با یک سوال مهم مواجه شوید: اولین مورد از روش های مدیریت خشم چیست؟ در اولین مرحله هنگام عصبانیت، شما باید اشتباه را قبول کنید. فرقی ندارد که چه کسی در یک اشتباه مقصد است. گاهی اوقات افراد ناخواسته یک سری مشکلات خاص را ایجاد می کنند. در این شرایط اگر شما نتوانید به درستی خشمتان را کنترل کنید، به خود یا دیگران آسیب می زنید. زمانی که شما عصبانی شده اید، نباید بی دلیل خشم خود را به دیگران منتقل کنید. بهتر است تا 10 بشمارید و یک لیوان آب خنک بنوشید.

    اگر فضای اطراف شما بسته است، می توانید به یک فضای باز بروید. مشاهده طبیعت و قرار گرفتن در یک محیط باز به شما اجازه می دهد تا تفکرات منفی را از ذهنتان دور کنید. در آخرین مرحله شما باید نسبت به بر طرف کردن نیاز ها به صورت غیر مستقیم اقدام نمایید. بهتر است کمی صبر کنید تا خشمتان کاهش پیدا کند. در مرحله بعد، می توانید با عامل ایجاد خشم صحبت کنید و مشکل را به صورت منطقی حل نمایید.

    راههای کنترل خشم از دیدگاه روانشناسی

    یک سری راههای کنترل خشم از دیدگاه روانشناسی وجود دارند که استفاده از آنها می تواند نتایج مطلوبی را برای شما به همراه داشته باشد. متمرکز شدن روی نیاز های احساساتی، به شما اجازه می دهد تا بی طرفانه و مستقل به موقعیت خود نگاه بیندازید. شما می توانید یک سری سوالات از خود بپرسید و پاسخ آنها را بررسی کنید.

    • چه چیزی من را عصبی کرد؟
    • چه احساساتی پشت خشم من قرار گرفته است؟
    • هم اکنون چه چیزی باعث می شود تا من احساس بهتری داشته باشم؟
    • برای تجربه احساس بهتر باید چه مراحلی را دنبال کنم؟
    • آیا علت دیگری برای خشم من وجود دارد؟

    داشتن احساسات پنهان همیشه مشکلات جدی را به همراه دارد. گاهی اوقات یک ترس یا استرس یا احساس ناتوانی منجر به عصبانیت شدید می شود. اگر شما برای یافتن ریشه عصبانیت خوب عمل نمی کنید، می توانید خدمات روانشناسان یا مشاوره های حرفه ای را به کار گیرید.

    تمرین برای کنترل خشم در محل کار

    در نهایت، برای کنترل خشم در محل کار شما می توانید یک سری تمرینات خاص را پشت سر بگذارید. خیلی از افراد در دوره های آموزشی همچون یوگا شرکت می کنند. با اینکه یوگا با انجام حرکات کششی و افزایش سطح آرامش در برخی از مواقع سطح خشم را کاهش می دهد اما همیشه گزینه مناسبی برای کنترل این حس نیست. یکی از تمرینات محبوبی که در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرد، هدایت انرژی خشم به صورت استراتژیک  است.

    خشم همیشه چیز بدی نیست. گاهی اوقات خشم بی عدالتی ها را از بین برده و مشکلات را حل می کند. اما شما باید به اندازه کافی خشمگین شوید. عصبانیت بیش از حد مشکلات جدی را برایتان ایجاد خواهد کرد. جدا از این مسئله، شما باید همه تلاش خود را به کار گیرید تا میزان تحمل ذهنتان را افزایش دهید. با این کار، کنترل خشم شما بهتر می شود. در نتیجه همه این فعالیت ها، شما نه تنها در محیط کار بلکه در خانه، بیرون و در زمان انجام سایر فعالیت های فیزیکی هم کنترل بهتری بر روی خشم خود نشان می دهید.

     تمرین برای کنترل خشم

    کلام آخر

    امروز ما سعی کردیم تا چند راهکار مهم برای کنترل خشم در محل کار را مورد بررسی قرار دهیم. به عقیده شما، کدام از روش های مذکور بازدهی بهتری را به همراه دارد؟ به صورت کلی، روش های مدیریت خشم می توانند زندگی افراد را تا حد قابل توجهی تحت تاثیر خود قرار دهند. افرادی که مهارت کنترل خشم را ندارند، با مشکلات جدی در زمینه های مختلف مواجه می شوند.

    دکتر ماکان آریا پارسا

    یکی از بهترین راههای کنترل خشم از دیدگاه روانشناسی، صحبت با یک مشاور حرفه ای است. امروزه مشاورین و روانشناسان زیادی هستند که مشکلات ذهنی افراد را مورد بررسی قرار داده و بهترین راه حل را در اختیارشان قرار می دهند. استفاده از خدمات یک مشاور حرفه ای به شما اجازه می دهد تا شرایط خود را خیلی بهتر آنالیز نمایید. خیلی از اوقات، خشم بیش از حد ما به خاطر مشکلی است که حتی خودمان هم از آن خبر نداریم. پس اگر شما هم بیش از حد با چالش های مربوط به کنترل خشم مواجه می شوید، بهتر است کمی وقت با ارزش خود را صرف یافتن بهترین مشاورین فعال در این زمینه بکنید. با یافتن بهترین مشاورین، شما می توانید شرایط خود را تا حد قابل توجهی تغییر دهید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    چهار × دو =

    دکمه بازگشت به بالا