رشد فردی و اجتماعی

یادگیری شنیداری از دیدگاه دکتر ماکان آریا پارسا

  • یادگیری شنیداری چیست؟ یکی از روش هایی که بسیاری از افراد می توانند از طریق آن با سرعت بیشتری بیاموزند، شنیدن است. این متد جزوی از 4 روش اصلی یادگیری است که ممکن است زیاد به آن توجهی نشود و با روش های دیگری همچون خواندن و نوشتن یادگیری تکمیل گردد. در این مقاله می خواهیم راجع به این روش صحبت کنیم. سپس با مزیت ها و معایب و راه های تقویت مهارت شنیداری بیشتر آشنا شویم.

    دکتر ماکان آریا پارسا کارآفرین موفق

    بهترین روش های یادگیری چیست؟

    به گفته دکتر ماکان آریا پارسا یادگیری، یکی از مهم ترین فعالیت های هر انسانی است که از بدو تولد تا انتهای عمر خود همواره به آن می پردازد. همچنین این فرآیند یکی از مهم ترین راهکارهایی است که انسان ها می توانند از طریق آن به تعالی برسند. در نتیجه مهم است که هر انسانی با مفهوم یادگیری آشنا شده و بهترین روش های آن را بیاموزد. در واقع یادگیری یک نوع کارکرد است که می توانید با کمک آن دانش، رفتار و توانمندی های جدید را بیاموزید، آنها را تقویت کرده و اصلاح کنید.

    در پاسخ به اینکه بهترین روش برای یادگیری چیست، اجازه دهید با انواع مدل های آن آشنا شویم که به 4 دسته تقسیم می شوند:

    • یادگیری دیداری: به گفته دکتر ماکان آریا پارسا یکی از مهم ترین و رایج ترین روش هایی که می توانید برای یادگیری از طریق آن اقدام کنید، یادگیری دیداری است. این شیوه یادگیری بدین جهت که ذهن می تواند درک بهتری از تصاویر، فیلم، نمودارها و جداول داشته باشد، بسیار فراگیرتر و فهم آن آسان تر است.
    • یادگیری شنیداری: یک مدل دیگر از بهترین روش های یادگیری که می توان در این بخش به آن اشاره کرد، یادگیری شنیداری می باشد. در ادامه راجع به آن بیشتر صحبت می کنیم. در این خصوص باید بدانید یادگیری شنیداری بیشتر مرتبط با مطالبی است که تئوری بوده و مکمل آموزش با نوشتن و دیدن تکمیل می شود. با این حال هستند افرادی که فرآیند یادگیری را به صورت تک بعدی و تنها با شنیدن انجام می دهند.
    • یادگیری خواندن و نوشتن: این شیوه یادگیری را می توان بیشتر در دوره های آموزشی مدارس و دانشگاه ها مشاهده کرد که عمدتا نقش تکمیل کننده دارند. بدین معنا که شما می توانید پس از آموزش شنیداری و دیداری، برای تمرین و تکرار بیشتر و یا یادگیری عمیق به مطالعه، حل مسئله و نوشتن موضوعات اقدام کنید.
    • یادگیری حرکتی: عده ای از افراد هستند که یادگیری آنها از طریق حس لامسه قوی تر بوده و می بایست به صورت فیزیکی با آن درگیر شوند. این نوع یادگیری را همه ما یکبار در دروسی مانند علوم تجربی با انجام آزمایش های آن نظیر تبخیر، تقطیر و غیره تجربه کرده ایم.

    بهترین روش های یادگیری بسته به شخصیت و ویژگی های فرد متفاوت بوده اما در این 4 روش خلاصه می شود.

    بهترین روش های یادگیری

    منظور از یادگیری شنیداری چیست؟

    همانطور که در ابتدای مقاله بیان کردیم، قصد داریم در این مطلب بیشتر به متد یادگیری شنیداری بپردازیم. سپس روش هایی که می توانید از طریق آنها برای تقویت مهارت شنیداری اقدام کنید را بیان کنیم. طبق صحبت های دکتر ماکان آریا پارسا یادگیری شنیداری بدین معنا است که فرد می تواند صرفا با شنیدن و گوش دادن به محتوای بیان شده از فرد مقابل، بهتر  بیاموزد. این نوع روش یادگیری را به عنوان یکی از متدهای VAK نیز درنظر می گیرند که اولین با در دهه 1920 توسط روانشناسان توضیح و طبقه بندی شد.  

    کسانی که یادگیری شنیداری آنها به عنوان بهترین شیوه آموختن شان تعیین شده است، بازدهی کمتری برای یادگیری از طریق نوشتن، دیدن یا غیره خواهند داشت. مثلا زمانی که یک جلسه دارند، صحبت های فرد مقابل را بهتر از مطالب نگارش شده در گزارش آنها درک می کنند. این افراد کسانی هستند که معمولا مهارت شنیدن آنها خوب تر بوده و شنوندگان خوبی به شمار می آیند. آنها می توانند سخنانی که بیان می شوند را در ذهن خود تجسم کرده و یا آن را به یاد آورند.

    تقویت مهارت شنیداری

    چگونه برای تقویت مهارت شنیداری خود اقدام کنیم؟

    ممکن است شما هم با درک بهترین روش های یادگیری، قصد داشته باشید مهارت شنیداری را در خود تقویت کنید. در این خصوص اجازه دهید چند متد را برای تقویت این مهارت برای شما بیان کنیم که به شرح زیر می باشند:

    • افزایش تمرکز: به گفته دکتر ماکان آریا پارسا یکی از بهترین روش هایی که می توانید برای تقویت مهارت های شنیداری خود اقدام کنید آن است که توجه خود را روی صحبت گوینده متمرکز نمایید. در این حالت باید از حواس پرتی خودداری کرده و تمام توجه خود را به آنها منعطف نمایید.
    • پرسش سوالات شفاف: اگر بخشی از یک مسئله را متوجه نشدید، به صورت شفاف آن قسمت را مشخص کرده و توضیح بخواهید. این کار می تواند تمرکز شما را در نوبت بعدی روی مسئله بیشتر افزایش داده و ابهام آن را برطرف کند. در نتیجه یادگیری شنیداری قوی تری خواهید داشت.
    • تکرار کردن: شما می توانید پس از گوش دادن به یک مطلب، آن را چند بار تکرار کنید. در این حالت زمانی که محتوا در ذهن و با زبان شما تکرار می شود، تاثیر یادگیری افزایش می یابد.
    • استفاده از موسیقی مناسب: طبق صحبت های ماکان آریا پارسا یکی از روش هایی که می تواند مهارت شنیداری را در برخی افراد بیشتر کند، اجرای یک موسیقی در قسمت پس زمینه است. در این حالت افراد می توانند به واسطه این موزیک، تمرکز و بازدهی بیشتری را تجربه کنند. پیشنهاد می شود از موزیک ملایم یا نویز سفید استفاده شود.
    • شرکت در بحث های گروهی: همانطور که می دانید، تمرین و تکرار یک راهکار موثر برای تقویت هرمهارتی است؛ بنابراین شما می توانید یادگیری از طریق قوه شنیداری خود را با شرکت در گروه ها ارتقا دهید. تلاش کنید در انجام این کار، قرارهای منظمی داشته باشید و با افراد تیم و مدیران روی موضوعات خاصی تعامل کنید.

    منظور از یادگیری شنیداری

    از کجا بفهمیم جزو افراد با مهارت شنیداری هستیم؟

    برای آنکه بفهمید آیا شما هم می توانید از یادگیری شنیداری به عنوان بهترین روش های یادگیری استفاده کنید می توان به چند نکته زیر اشاره کرد:

    • فهم موثر: به این توجه کنید که آیا می توانید از طریق شنیدن (صرفا) به صورت کامل موضوعی را درک کنید یا خیر؟ در حالتی که مفهوم مورد بحث پیچیده تر شود چه؟ در حالتی که پاسخ شما بله است، مهارت یادگیری شنیداری بالایی خواهید داشت.
    • تمرکز و توجه: یک سوال مهم دیگری که می تواند توانایی شما را در این بخش بیان کند، آن است که بفهمید آیا با تمرکز به صحبت ها می توانید مطالبی که شنیده اید را به طور مداوم درک کنید؟ آیا قادر هستید کاملا روی محتوا متمرکز شده و از پرت شدن ذهنتان جلوگیری کنید یا خیر؟
    • برداشت صحیح داشتن: این نکته مهمی است که اگر این مهارت را دارید، بتوانید توانایی درک صحیح از مطالبی که بیان شده اند را داشته باشید.
    • پرسش و تفکر: یک مورد مهم دیگری که غالب افراد به آن توجه نمی کنند، ایجاد پرسش و به فکر رفتن بعد از شنیدن مطلب است. آیا شما به عنوان کسی که مطلبی را شنیده اید، راجع به آن سوالات یا توانایی تفکر خواهید داشت؟ اگر بله، معلوم می شود که مهارت شنیداری خوبی خواهید داشت و می توانید مطالب را به خوبی تحلیل کنید.

    یادگیری شنیداری به چه معناست

    مزیت ها و معایب یادگیری مهارت شنیداری چیست؟

    چند مورد از مزیت ها و معایب یادگیری شنیداری را در انتهای این مقاله بیان می کنیم که عبارتند از:

    مزیت ها

    • فهم سریع تر: مهارت آموزش شنیداری به عنوان یکی از روش های سریع همانند مهارت یادگیری تصویری شناخته می شود. در نتیجه افراد می توانند سرعت آموزش خود را بیشتر کنند.
    • یادگیری در لحظه و رفع ابهام: ممکن است شما هم جزو افرادی باشید که بعد از کلاس دیگر دسترسی به معلم ندارید. این روش یادگیری به شما کمک می کند تا بتوانید به سرعت مطلب را درک کرده و اگر سوال یا ابهاماتی را در خصوص آن دارید، در همان لحظه مطرح کنید.
    • ارتقای توانایی پرسش و پاسخ: بدیهی است که درک سریع مطلب و تفسیر بهتر آن می تواند به شما کمک کند تا سوالاتی دقیق تر و مناسب تری بپرسید. وجود چندین فرد با این قابلیت در یک کلاس، سوالات مختلفی را به وجود می آورد که می تواند برای سایر دانش آموزان نیز در همان لحظه یا با مرور مجدد بسیار مفید باشد.

    ماکان آریا پارسا کارآفرین خوش فکر ایرانی

    معایب

    • محدودیت زمانی: شنیدن به نوارهای از پیش ضبط شده، نیازمند زمان است و می تواند با تکرار آن نیز طولانی تر شود.
    • ناواضحی: در این روش یادگیری ممکن است به دلایل مختلف مثل عدم ضبط صحیح صدا، لهجه دار بودن و غیره، نتوانید درک کاملی روی موضوع داشته باشید.
    • تمرین و تکرار: در بیشتر موارد، این روش یادگیری نیاز به تمرین و تکرار دارد که می تواند با خواندن و نوشتن همراه باشد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    9 + 9 =

    دکمه بازگشت به بالا