رشد فردی و اجتماعی

کاریزما از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

  • کاریزما چیست؟ بدون شک شما نیز جزء افرادی هستید که واژه کاریزما را شنیده اند. افرادی که برای اولین بار این کلمه را می شنوند در مورد معنای آن دچار تردید می شوند. اصلا این واژه به چه زبانی است و از چه کشوری وارد شده است؟ معادل فارسی کلمه کاریزما چیست؟ تمامی این سوالات احتمالا بارها و بارها در ذهن شما عزیزان شکل گرفته اند.

    دکتر آریا پارسا مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس

    اگر بخواهیم در مورد سوال کاریزما چیست، به صورت ریشه ای بحث کنیم، باید تاریخچه این لغت را مورد بررسی قرار دهیم. طبق اسناد به دست آمده، واژه کاریزما از اواسط قرن 20 میلادی و در دوره یونان باستان به وجود آمده است. این واژه به معنای جذابیت غیر طبیعی و داشتن صفات عالی از جمله متانت، موهبت و برکت است. در حال حاضر این واژه برای کسانی به کار برده می شود که می توانند قشر گسترده ای از مردم را تحت تاثیر خود قرار دهند.

    به گفته دکتر ماکان آریا پارسا در کل نمی توان یک جواب صریح و دقیق برای سوال کاریزما چیست، بیان کرد. در واقع می توان این طور گفت که واژه کاریزما، مجموعه ای از صفات عالی و ممتاز است که در وجود یک فرد جمع شده اند و او را به شخصی برجسته و شناخته شده تبدیل می کنند. امروزه از این واژه بیشتر در علوم اجتماعی، سیاسی، روان شناسی و… استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم علاوه بر بررسی پاسخ برای پرسش یاد شده، افراد کاریزماتیک را نیز به شما معرفی کرده و ویژگی های این افراد را برای شما شرح دهیم. پس در ادامه کار ما را همراهی کنید.

    ویژگی افراد کاریزماتیک

    چه صفاتی جزء صفات کاریزماتیک شناخته می شوند؟

    در بررسی سوال کاریزما چیست، اشاره کردیم که این واژه مجموعه ای گسترده از صفات در سطح عالی است. حال چه صفت هایی در محدوده واژه کاریزما جای می گیرند؟ با دیدن چه صفاتی در افراد مختلف می توان آن ها را کاریزماتیک خطاب کرد؟ در این بخش از محتوا قصد داریم این مشخصات و صفات را به شما عزیزان معرفی کنیم.

    • دقت به جزئیات: طبق نظر دکتر ماکان آریا پارسا دقت کردن به جزئیات به عنوان مهم ترین ویژگی افراد کاریزماتیک شناخته می شود. این افراد با دقت بسیار بالایی به اتفاقات می نگرند و جزئیات هر اتفاق را در ذهن خود تجزیه و تحلیل می کنند، بنابراین می توانند درک درستی از وقایع مختلف داشته باشند.
    • فن بیان عالی: از فن بیان عالی نیز می توان به عنوان اصلی ترین ویژگی افراد کاریزماتیک یاد کرد. همان طور که گفته شد، افراد کاریزماتیک می توانند قشر گسترده ای از افراد را تحت تاثیر اعمال و کارهای خود قرار دهند. بنابراین آشنایی با کلمات، نحوه بیان کردن و ادای کلمات و… نیز از ویژگی های برجسته افراد کاریزماتیک به شمار می روند. در واقع افراد اگر فن بیان خوبی نداشته باشند، اصلا نمی توانند سایر مردم را تحت تاثیر خود قرار دهند.
    • اعتماد به نفس بالا: از دیگر رکن های مهم و ویژگی افراد کاریزماتیک می توان به اعتماد به نفس بالای آن ها اشاره کرد. اعتماد به نفس یکی از مهم ترین شاخصه ها در افراد کاریزماتیک است. در صورتی که فرد اعتماد به نفس کافی نداشته باشد، نمی تواند توانایی های خود را بروز دهد و آن ها را شکوفا کند.
    چهره کاریزماتیک

    تعاریف مختلف علمی از کاریزما چیست؟

    تا به این جای کار بیشتر در مورد ویژگی افراد کاریزماتیک و معنا و مفهوم کلمه کاریزما صحبت کردیم. همان طور که در بخش های قبلی گفته شد، در علوم مختلفی مانند علوم سیاسی، تاریخی، اجتماعی، روان شناسی و… به این کلمه اشاره شده است. در هر علم با دید مختلفی به این واژه نگاه می شود. یعنی علوم مختلف هر یک از دید مسائل مربوط به خود به این کلمه نگاه کرده و آن را تعریف می کنند. در ادامه برخی از دیدگاه های مختلف از این کلمه را برای شما تعریف می کنیم.

    • کاریزما چیست؟ در ابتدا قصد داریم واژه کاریزما را از نظر سیاسی مورد بررسی قرار دهیم. از دیدگاه سیاسی بیشتر به جنبه رهبری کاریزماتیک دقت می شود. رهبر کاریزماتیک فردی است که بتواند تاثیر ویژه ای روی مردم سرزمین خود و سایر سرزمین ها داشته باشد. البته بسیاری از سربازان دنیا به خاطر تعهد و مسائل مالی به رهبران خود پایبند هستند. در چنین شرایطی رهبر، کاریزماتیک تلقی نمی شود. رهبر کاریزماتیک فردی است که سربازان بدون در نظر گرفتن مسائل مادی، از او فرمانبرداری کنند و تسلیم اوامر او باشند.
    • کاریزما چیست؟ در دیدگاه روان شناسی، فرد کاریزماتیک شخصی است که دارای صفات عالی اخلاقی و معنوی است. تجمع این صفات درون یک فرد باعث می شود که برای سایر افراد جذاب به نظر برسد و بتواند نظر افراد مختلف در جامعه را به خود جلب کند.
    • به گفته دکتر ماکان آریا پارسا برای کاریزمای اجتماعی نیز می توان تعریف مشابهی با کاریزمای روان شناسی تعریف کرد. البته یک تفاوت عمده بین این دو نوع کاریزما وجود دارد. در کاریزمای اجتماعی، فرد کاریزماتیک از صفات و خصوصیات خود برای برقراری روابط اجتماعی استفاده می کند. افرادی که از کاریزمای اجتماعی برخوردارند می توانند به راحتی با افراد مختلف ارتباط برقرار کرده و تاثیر عمیقی روی آن ها بگذارند.

    کاریزما چیست؟ یک توانایی اکتسابی یا انتسابی؟

    کاریزما چیست؟ یک توانایی اکتسابی یا انتسابی؟ ممکن است این سوال در ذهن شما نیز شکل گرفته باشد. آیا افراد از بدو تولد دارای چهره کاریزماتیک هستند؟ کاریزما یک ویژگی مادرزادی است یا طی آموزش های مختلف و تمرین و تکرار به دست می آید؟ ممکن است خیلی از افراد فکر کنند که تبدیل شدن به یک شخصیت کاریزماتیک برای هر فردی امکان پذیر نیست. البته اگر بخواهیم نظریه مکسول و یونانیان باستان را مورد بررسی قرار دهیم، به همین نتیجه می رسیم. طبق نظر یونانیان باستان، افراد کاریزماتیک اشخاصی برگزیده و انتخاب شده هستند، اما در حال حاضر این نظریه تا حد زیادی نقض شده است.

    طی تحقیقات صورت گرفته در سال های اخیر و به گفته دکتر ماکان آریا پارسا تبدیل شدن به یک چهره کاریزماتیک شامل مجموعه ای از توانایی های انتسابی و اکتسابی است. در واقع شما نمی توانید بدون تمرین و تکرار به یک فرد کاریزماتیک تبدیل شوید. ممکن است از نظر دقت به جزییات، توانایی رهبری امور، اعتماد به نفس و… در سطح بسیار بالایی قرار داشته باشید ولی بدون داشتن فن بیان خوب نمی توانید تاثیر کافی روی اطرافیان خود بگذارید. فن بیان نیز بدون تمرین و تکرار به دست نمی آید.

    دکتر ماکان آریا پارسا کارآفرین موفق

    اجازه دهید با ذکر یک مثال این مسئله را برای شما روشن تر کنیم. همان طور که می دانید، هیتلر به عنوان یکی از بزرگترین رهبران کاریزماتیک در دنیا شناخته می شود. طبق اطلاعاتی که از گذشته هیتلر به دست آمده، این فرد تا پیش از مرگ برادر خود هیچ نشانه ای از کاریزما نداشت اما مرگ برادر باعث شکل گیری ویژگی هایی خاص در او شد. طبق صحبت های دکتر ماکان آریا پارسا او از یک فرد مطیع و اجتماعی به فردی سرکش، با اعتماد به نفس و… تبدیل شد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که این خاصیت رهبری اجتماعی و اعتماد به نفس بالا از ابتدا در هیتلر وجود نداشت. بروز یک اتفاق باعث شکل گیری این خصوصیات شد و هیتلر در مدت زمانی طولانی این احساسات را کنترل و تقویت کرد.

    این مطلب ادامه دارد…

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    17 − سه =

    دکمه بازگشت به بالا