رشد فردی و اجتماعی

راز موفقیت از دیدگاه دکتر ماکان آریا پارسا

  • به راستی راز موفقیت چیست و چگونه می توان در تمامی زندگی شاهد موفقیت خودمان باشیم. به گفته دکتر ماکان آریا پارسا با نگاهی دقیق به عملکرد افراد موفق به وجود برخی قوانین که در زندگی روزانه آنها به طور مداوم اجرا می شود پی خواهیم برد. قوانین موجود در زندگی این افراد غالبا مانند یک برنامه کلی در مسیر موفقیت می باشد. در این شرایط بسیاری از ما تلاش می کنیم تا با شناخت دلایل موفقیت این افراد در زندگی، کار و درس الگوی مشابهی برای خود ترتیب دهیم. اما آیا کشف راز های موفقیت دیگران در زندگی به همین سادگی امکان پذیر است.

    در پاسخ به این پرسش باید بگوییم گاهی موفقیت در زندگی تابع برنامه پیچیده ای نیست. در نتیجه ما با رعایت اصول ساده می توانیم زمینه موفقیت خود در زندگی را ایجاد کنیم. در ادامه ما قصد داریم تا به بررسی راز موفقیت در زندگی پرداخته و به شما در ترسیم نقشه ای راهبردی برای کسب موفقیت روز افزون کمک نماییم.

     

    ارائه تعریف کلی برای راز موفقیت در نگاه افراد موفق

    به اعتقاد دکتر ماکان آریا پارسا انسان از زمان قدیم همیشه با پرسش های مفهومی مواجه بوده است که برای آنها جواب های متفاوتی پیدا می کرده است. یکی از انواع پرسش هایی که انسان ها بنا به شرایط زمانی خاص پاسخ متفاوتی به آن می دهند این است که اصلا موفقیت به چه معنایی است. در واقع این کلمه به تعداد انسان هایی که بر روی کره خاکی زندگی می کنند می تواند تعاریف مختلف داشته باشد. در نتیجه تعریف کلمه موفقیت تابع شرایط زندگی و اهداف ما در این مسیر می باشد. همین امر نیز سبب می شود تا هر انسانی برای موفقیت تعریف متفاوتی ارائه کند.

    برای درک بهتر این موضوع می توان این مثال را عنوان کرد که گاهی موفقیت برای فردی خریدن یک خودروی لوکس تعریف شود. در حالی که برای فرد دیگر معنای موفقیت تهیه یک گوشی هوشمند است. شرایطی را در نظر بگیرید که در طی بازه زمانی محدود مجبور به مطالعه حجم بالایی از مطالب درسی باشید. اگر شما بتوانید این وظیفه را در مدت زمان تعیین شده انجام دهید از نظر خودتان انسان موفقی هستید. در نهایت باز هم بر این موضوع تاکید می کنیم که موفقیت دارای ساختار کلی نمی باشد و یک مفهوم نسبی است. در نتیجه موفقیت به معنای طی نمودن مسیر پیش رو با پیروزی و دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده می باشد.

    موفقیت در زندگی

    بررسی برخی از رازهایی که می تواند سبب موفقیت شما شود

    در باور بسیاری از افراد موفقیت و پیشرفت هر دو دارای مفهوم مشابهی هستند. البته نمی توان این باور عمومی را انکار نمود زیرا پیشرفت در یک زمینه هم گاهی می تواند به منزله موفقیت در نظر گرفته شود. همچنین پیشرفت در مسیر اهداف بزرگ خود به منزله محقق شدن موفقیت های کوچک است. پس می توان اینگونه بیان کرد که پیشرفت مانند موتور محرکی در مسیر موفقیت عمل می کند. در نتیجه پیشرفت می تواند به افزایش انگیزه های فردی هر یک از ما برای موفقیت در اهداف از پیش تعیین شده کمک نماید. در ادامه به بررسی برخی از عوامل و رازهایی که می تواند سبب موفقیت ما شود خواهیم پرداخت. ما با مطالعه این مقاله می توانیم به این نکته استناد نماییم که راز موفقیت در بروز و ظهور پیشرفت مداوم در مسیر تعیین شده می باشد.

    شناخت اهداف می تواند به موفقیت ما کمک کند

    بر باور دکتر ماکان آریا پارسا هر انسانی در زندگی دارای اهدافی می باشد که دستیابی به اهداف می تواند به بزرگترین آرزوی او تبدیل شود. در ابتدای مسیر بهتر است هر فرد اهداف خود را در هر مقطعی به درستی شناسایی نماید و برای دستیابی به این اهداف بسیار تلاش کند. در نتیجه شما باید پیش از هر کاری اهداف خود را تعیین کنید و مشخص نمایید که هدف کلی شما از دستیابی به این اهداف چه چیزی است. به خاطر داشته باشید در زمان تعیین اهداف به موارد متفاوتی مانند توانمندی فردی و استعدادهای درونیتان توجه داشته باشید. البته در این مسیر شما باید به روحیات و علایق خود نیز توجه کنید و آنها را در اولویت قرار دهید. همچین با یادداشت اهداف و بررسی مداوم آنها می توانید با شناخت مسیر موفقیت و ترسیم نقشه راه دقیق تر عمل کنید.

    موفقیت در کار

    خودباوری یکی دیگر از رازهای موفقیت است

    از دید دکتر ماکان آریا پارسا خودباوری یکی دیگر از عواملی است که می تواند به عنوان  راز موفقیت در نظر گرفته شود. خودباوری به معنی اعتماد و ایمان به خود و توانایی های خود می باشد. این خودشناسی می تواند به افزایش موفقیت ما کمک نماید. در نهایت خودباوری و ایمان به استعدادهای می تواند عامل عبور از پستی و بلندی های مسیر موفقیت باشد. همچنین ما باید خود باوری را به یک باور عمیق قلبی برای خودمات تبدیل نماییم. در نهایت برای دستیابی به موفقیت حداکثری بهتر است تا نسبت به نقاط قوت و ضعف خود شناخت کاملی پیدا کنیم. شما با شناخت نقاط قوت و ضعف خود می توانید در مسیر تقویت نقاط ضعف حرکت نمایید. خودباوری به شما این اعتقاد را القا می نماید که شما به راحتی می توانید به راز موفقیت دست یابید و در مسیر زندگی خود فردی موفق به حساب آیید.

    موفقیت در درس

    رسیدن به موفقیت با تقویت ذهنی

    شاید در ذهن شما نیز این پرسش مهم که تنها راز موفقیت چیست شکل گرفته باشد. طبق صحبت های دکتر ماکان آریا پارسا ابتدا پیش از هر چیزی باید بدانید که موفقیت تابع عوامل متعددی است. در نتیجه نمی توان برای رسیدن به موفقیت تنها یک فرمول کلی را به دیگران معرفی کرد. اما شاید مهمترین عاملی که می تواند به موفقیت شما در مسیر زندگی کمک نماید تغییر در باورها و عدم اعتماد به شنیده ها باشد. در واقع ذهنیت کلی ما و طرز نگاه ما به دنیا می تواند طرز تفکر ما را شکل دهد. پس برای موفقیت در زندگی بهتر است ابتدا نگاه خودمان را به دنیا و پدیده های موجود در آن تغییر دهیم.  

    این مطلب ادامه دارد…

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    یک × سه =

    دکمه بازگشت به بالا