رشد فردی و اجتماعی

شبکه سازی چیست از دیدگاه دکتر ماکان آریا پارسا

  • به گفته دکتر ماکان آریا پارسا اصول شبکه سازی، از جمله موارد پر اهمیتی به حساب می آیند که افراد باید به آنها توجه ویژه ای داشته باشند. شبکه سازی یا Networking، به پروسه ای خاص گفته می شود که در طی آن افراد با یکدیگر رابطه طولانی مدت برقرار می کنند. شاید در نگاه اول این پروسه کمی حوصله سر بر، خسته کننده یا دشوار به نظر برسد. اما اگر شما به درستی روش های شبکه سازی را مورد استفاده قرار دهید، می توانید به مزایای گسترده ای هم دسترسی پیدا کنید.

    دکتر ماکان آریا پارسا

    دکتر ماکان آریا پارسا اعتقاد دارد که یک سری اصول مخصوص ایجاد شبکه وجود دارند که شما باید به آنها توجه ویژه ای داشته باشید. این اصول نه تنها مراحل شبکه سازی را تحت تاثیر خود قرار می دهند، بلکه در اکثر مواقع می توانند سرعت آن را نیز افزایش دهند. مطمئنا ایجاد یک شبکه، جزو فعالیت های محبوب یا اولویت های زندگی همه ما به حساب نمی آید. متاسفانه بدون شبکه سازی، امکان انجام فعالیت های مختلفی همچون یافتن شغل یا راه اندازی کسب و کار وجود نخواهد داشت. امروز ما قصد داریم تا اصول ایجاد شبکه را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهیم. پس با ما در ادامه همراه شوید.

    شبکه سازی چیست؟

    قبل از بررسی مهم ترین اصول شبکه سازی، بیایید به چیستی این روند نگاهی بیندازیم. اگر بخواهیم شبکه سازی را در ساده ترین حالت ممکن شرح دهیم، باید بگوییم این روند به حالتی اشاره دارد که در طی آن افراد با دیگران ارتباط برقرار می کنند. به شبکه سازی، همچون یافتن دوستان جدید تر نگاه کنید. البته که این روند فقط برای مقاصد تجاری و کاری مورد استفاده قرار نمی گیرد. اگر شما به درستی شبکه سازی را انجام دهید، دوستان خوب و متخصص در زمینه های مختلف خواهید داشت.

    طبق صحبت دکتر ماکان آریا پارسا روش های شبکه سازی می توانند دسته بندی های متنوعی داشته باشند.  به خاطر داشته باشید که مهم ترین اصول ایجاد شبکه برای همه این روش ها، یکسان هستند. پس اگر شما به دنبال شبکه سازی و گسترش دایره ارتباطات خود هستید، هیچ نگرانی برای انجام این فعالیت نداشته باشید. فقط کافی است با مراحل و روش های انجام این فرآیند آشنا شوید و نسبت به گسترش شبکه خود اقدام نمایید. لازم به ذکر است که برای شبکه سازی، شما نباید حتما عضو چند گروه مختلف شوید. شرکت در همه رویداد های تخصصی یا غیر تخصصی برای شما ضروری نیست! موقع حضور در اجتماع، شما می توانید موقعیت های شبکه سازی را به درستی تشخیص دهید.

    روش های شبکه سازی

    اهمیت توجه به اصول شبکه سازی

    شاید شما هم از خود می پرسید که چرا اصول شبکه سازی اهمیت زیادی دارند. اصلا ما چرا باید این روند را به صورت اصولی انجام دهیم؟ در پاسخ به این سوالات، باید بگوییم که انجام هر کاری به صورت اصولی، نتایج مطلوبی را به همراه دارد. شبکه سازی فقط یک تبادل اطلاعات نیست. در طی این روند شما در حال ایجاد یک رابطه دراز مدت هستید که سود های زیادی برای دو طرف به همراه دارد.

    بر باور دکتر ماکان آریا پارسا شبکه سازی یک ابزار مهم در دنیای تجارت به حساب می آید. افرادی که برای افزایش میزان فروش خود از شبکه های گسترده استفاده می کنند، همواره با موفقیت های بیشتری هم مواجه می شوند. البته که توجه به انواع روش های محبوب شبکه سازی به شما اجازه می دهد تا خیلی راحت و بدون مشکل نسبت به ایجاد شبکه اقدام نمایید.

    دنبال کردن روش های شبکه سازی به صورت اصولی، باعث می شود تا شما به درستی شبکه خود را تکمیل کنید. یعنی افرادی را در شبکه خود قرار دهید که هم شما برایشان سود دارید و هم آنها برایتان سود آور هستند. این مسئله می تواند کاربرد و اهمیت شبکه را به صورت مستقیم تحت تاثیر خود قرار دهد. جدا از این مسئله، اصول ایجاد شبکه به شما اجازه می دهند تا با مراحل مربوط به ساخت یک شبکه آشنا شوید و از چالش های موجود در آن دوری کنید. دوری از چالش روند شبکه سازی را سریع تر می کند.

    بررسی مهم ترین اصول شبکه سازی

    حال که مباحث مقدماتی را پشت سر گذاشتیم، بیایید تا اصول شبکه سازی را بررسی کنیم. همانطور که گفته شد، برای شبکه سازی به صورت اصولی شما باید یک سری نکات خاص را مد نظر خود قرار دهید.

    طبق نظر دکتر ماکان آریا پارسا اولین اصل شبکه سازی، درست کردن ذهنیت است. در ابتدا شما باید از خود بپرسید آیا رابطه ای که به دنبال ایجاد آن هستید ارزش دارد یا نه؟ بهترین ارتباط ها با یک دوستی ساده شروع می شوند. فرقی ندارد که شما به دنبال شبکه سازی با چه کسی هستید، در هر صورت باید به این مورد توجه کنید.

    دومین مورد از اصول شبکه سازی به هدف اشاره دارد. هدف شما از شبکه سازی چیست؟ انجام یک کار بدون هدف، عاقلانه نمی باشد! شبکه سازی و یافتن دوستان بدون هدف، همچون پر کردن باک ماشین بدون مقصد است. در این روند شما فقط هزینه و وقت خود را هدر داده اید.

    شبکه سازی سازمانی

    مشخص کردن دقیق مسیر، سومین مورد از اصول شبکه سازی به حساب می آید. به صورت کلی، برای اینکه شما بتوانید به درستی روند شبکه سازی را طی کنید، در ابتدا باید مسیرتان را با دقت مشخص کنید. تقسیم مسیر به چند هدف کوتاه تر باعث می شود تا شما به بازدهی مطلوبی در این زمینه دسترسی پیدا نمایید.

    در نهایت، آخرین مورد از اصول شبکه سازی به ایجاد ارتباط موثر با افراد اشاره می کند. شما باید بتوانید به درستی با دیگر افراد ارتباط برقرار کنید. این مسئله روش های شبکه سازی را به صورت مستقیم تحت تاثیر خود قرار می دهد. شما باید سوالات هوشمندانه از طرفتان بپرسید و مطمئن شوید که فرد مناسبی را برای شبکه سازی انتخاب کرده اید.

    محبوب ترین روش های شبکه سازی کدام اند؟

    البته که جدا از اصول شبکه سازی، شما باید به روش های موجود برای دنبال کردن این فعالیت توجه کنید. روند شبکه سازی باید به درستی دنبال شود. شما می توانید به محیطی که در آن قرار دارید نگاه کنید. به گفته دکتر ماکان آریا پارسا محیط های رایج برای شبکه سازی می توان به دانشگاه، محل کار، یک محله خاص یا یک جامعه خاص از افراد اشاره کرد. دانشجویان در زمینه شبکه سازی خیلی موفق تر از سایر افراد عمل کرده و همین مسئله هم باعث شده تا اهمیت شبکه سازی در دوران دانشجویی چند برابر شود.

    انواع شبکه سازی

    شبکه سازی دسته بندی های مختلفی دارد. هر کدام از این دسته بندی ها نیز یک سری مزایا و معایب خاص را در خود جای داده اند. اولین دسته بندی، به شبکه سازی کسب و کار اشاره دارد. این مدل از انواع شبکه سازی می تواند وضعیت کاری و شغلی شما را بهبود ببخشد. شبکه سازی سازمانی دومین دسته بندی محبوب است. در طی این شبکه سازی افراد می توانند با سایر هم رده های خود همکاری داشته باشند.

    تاثیرات شبکه سازی بر روی یافتن شغل

    به خاطر داشته باشید که شبکه سازی سازمانی می توانند روند یافتن شغل را نیز تحت تاثیر خود قرار دهند. بیایید فرض کنیم که شما در حال حاضر کاری ندارید و به دنبال یافتن یک شغل جدید هستید. در این شرایط، اگر یک شبکه گسترده از ارتباطات را در اختیار داشته باشید، خیلی راحت تر این روند را دنبال خواهید کرد. پس، بهتر است کمی وقت خود را صرف شبکه سازی و یافتن دوستان جدید کنید تا با مزایای گسترده ای مواجه شوید.

    انواع شبکه سازی

    کلام آخر

    همانطور که در این مقاله گفته شد، توجه به اصول شبکه سازی اهمیت زیادی دارد. به نظر شما کدام یک از روش های شبکه سازی مطرح شده در این مقاله بازدهی بهتری را به همراه دارد؟ خیلی از افراد، شبکه سازی را دوست ندارند. آنها از این روند هراس داشته و به این فکر می کنند که در طی بازه های زمانی مختلف با مشکلات جدی مواجه می شوند. با پیشرفته تر شدن تکنولوژی و ایجاد کسب و کار های جدید تر، اهمیت شبکه سازی هم دو برابر شده است. یک شبکه سازی قدرتمند به صورت مستقیم روند کسب درآمد افراد را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

    ماکان آریا پارسا

    اگر شما همچنان با اصول شبکه سازی به خوبی آشنا نشده اید یا اینکه نمی دانید که شبکه سازی باید از کجا شروع شود، می توانید خدمات تیم های مشاوره ای و کارشناسان حرفه ای فعال در این زمینه را به کار گیرید. خیلی از اوقات، افراد با نحوه شروع شبکه سازی آشنایی ندارند. در این شرایط استفاده از خدمات کارشناسان حرفه ای و مشاورین تعلیم دیده باعث می شود تا روند شبکه سازی با موفقیت طی شود. فقط شما باید مطمئن شوید که در حال استفاده از خدمات بهترین کارشناسان فعال در این زمینه هستید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    15 − 8 =

    دکمه بازگشت به بالا