بازاریابی دیجیتالمقالات

مدل ادکار از نظر دکتر ماکان آریا پارسا

  • از دید دکتر ماکان آریا پارسا مدل ادکار یک مدل تغییر در سازمان های اداری و کمپانی ها است. هر تغییر موفقیت آمیزی با پاسخ به سوالات اساسی در مورد تغییر آغاز میشود. این ذات انسان است که دلایل پشت تغییرات را درک کرده و آنها را بفهمد. تغییر اغلب اوقات امر چالش برانگیز و دشواری است. مدیریت تغییرات موفقیت آمیز در سازمان ها و ارگان ها نیازمند ابزار و مدل های مدیریتی پیشرفته میباشد.

    مدل ADKAR یک مدل تغییراتی ارزشمند برای صاحبین کسب و کار ها و مدیران اجرایی یک سازمان است تا بتوانند از طریق آن تغییرات بنیادی و ریز را به بهترین نحو اجرا و پیاده سازی کنند. این مدل مدیریت تغییرات در سازمان ها به دو جنبه دلایل و تاثیر تغییرات همزمان با هم خواهد پرداخت. در ادامه این متن میخواهیم با این مدل تغییراتی و ویژگی های آن بیشتر آشنا شویم.

    معرفی مدل ADKAR

    به گفته دکتر ماکان آریا پارسا تغییر در سازمان معمولا یک فرآیند پیچیده، دشوار و البته اجتناب ناپذیر است. متداول ترین دلایل ذکر شده برای شکست پروژه های سازمانی، مشکلاتی هستند که میتوانند از طرف افراد مشغول در آن پروژه تغییر کنند. با این حال همچنان سازمان ها بیشترین هزینه را برای اقدامات تکنیکی و ابزار های تغییرات خرج میکنند تا سرمایه گذاری روی مدیریت افراد در حین تغییرات. اولین و مهمترین قدم در مدیریت هر نوع تغییری در سازمان، آگاهی به چالش ها و تغییراتی است که هریک از افراد مجموعه با اجرای این تغییر متحمل میشوند. اعمال تغییرات موفقیت آمیز بدون آسیب های فردی و جمعی مستلزم تغییر افکار مدیریتی و ابزار های جدید است.

    مدل ادکار ثابت کرده است که میتواند به سازمان ها و افراد به بهترین نحو برای اجرای تغییرات کمک کند. این مدل روی 900 سازمان در 59 کشور متفاوت و در طول مدت زمان 14 ساله تست شده است. همچنین این مدل بسیار ساده، قابل فهم و تاثیر گذار میباشد.

    در حالی که اغلب مدل های مدیریت تغییر بر مراحل لازم برای تغییر سازمانی تمرکز می کنند، مدل ADKAR ثابت کرده است که تغییر موفق سازمانی تنها زمانی رخ میدهد که هر فرد بتواند با موفقیت تغییر کند. این مدل توسط فردی به نام جف هایت در سال 2003 و با تمرکز بر روی 5 عمل بنیان گذاری شد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

    ADKAR مخفف چیست؟

    همانطور که پیشتر اشاره کردیم، ادکار مخفف  5 واژه و 5 عنصر مورد نیاز برای تغییر فردی و سازمانی است:

    • A مخفف Awareness: به معنای آگاهی (آگاهی از نیاز به تغییر)
    • D مخفف Desire: به معنای تمایل (تمایل به حمایت و مشارکت در تغییر)
    • K مخفف Knowledge: به معنای دانش (دانش به نحوه تغییر)
    • A مخفف Ability: به معنای توانایی (توانایی اجرای تغییرات)
    • R مخفف Reinforcement: به معنای حفاظت (حفظ و نگهداری تغییرات)

    جف هایت از این 5 عمل به عنوان بلوک های سازنده تغییر در افراد و سازمان ها یاد میکند. مانند تمامی مدل های موفقیت کسب و کار، مدل ادکار هم باید مرحله به مرحله اجرا شود. در واقع باید هر مرحله را تکمیل کرده و سپس به مرحله بعد بروید. هایت تاکید میکند که بدون تکمیل مرحله قبلی امکان موفقیت در مرحله بعد و اتمام مدل تغییر وجود نخواهد داشت.

    در ادامه هر یک از این اقدام ها را بررسی خواهیم کرد.

    ADKAR

    Awareness (آگاهی)

    به اعتقاد دکتر ماکان آریا پارسا آگاهی از نیاز به تغییر یکی از ابتدایی ترین اقدامات مدل ادکار است. شما باید بدانید که چرا سازمان نیاز به تغییر دارد. این مرحله استدلال ها و تفکراتی که زیربنای مشکلات هستند را نشان میدهد. زمانی که این مرحله به خوبی اجرا شود، افراد یا کارمندان فعال در سازمان به خوبی درک خواهند کرد که چرا سازمان نیاز به تغییر دارد.  در ادامه به فاکتورهایی اشاره خواهیم کرد که میتواند به آگاه کردن افراد کمک کند:

    • دیدگاه یک شخص به موقعیت فعلی.
    • نحوه برخورد افراد با مشکلات.
    • اعتبار فردی که مشکل را اعلام میکند.
    • انتشار اطلاعات نادرست یا شایعات.
    • قابل اعتراض بودن دلیل تغییر.

    Desire (تمایل)

    تمایل دومین عنصر در مدل ادکار می باشد که نشان دهنده شوق و اشتیاق و تصمیم داوطلبانه افراد برای مشارکت و همدلی در تغییرات است. بر خلاف آگاهی سازی که میتوان اقداماتی برای اجرای آن انجام داد، ایجاد تمایل ناگزیر تحت کنترل ما نخواهد بود. بر باور دکتر ماکان آریا پارسا طبیعتا تمایل برای حمایت و شرکت در تغییرات تنها زمانی اتفاق می افتد که افراد به صورت کامل و قطعی از “نیاز به تغییر” آگاهی داشته باشند. یکی از رایج ترین اشتباهاتی که مدیران کسب و کار انجام میدهند این است که فکر میکنند با ایجاد آگاهی از نیاز به تغییر، تمایل را نیز در کارمندان ایجاد کرده اند. دانستن فاکتورهایی که میتواند در تمایل افراد برای حمایت و شرکت در تغییرات تاثیر بگذارد تا حد زیادی به اجرای مدل ADKAR کمک خواهد کرد:

    • تغییر چیست و چگونه میتوانند در آن تاثیر گذار باشند.
    • دیدگاه و میزان مقبولیت سازمان در ذهن کارمندان.
    • موقعیت و شرایط شخصی هر کارمند.
    • آگاهی به مشوق های کارمندان.

    Knowledge (دانش)

    دانش سومین بلوک سازنده مدل ادکار است. دانش در مدل مدیریت تغییرات ادکار به نحوه پیاده سازی و اجرای تغییرات کمک خواهد کرد. از دید دکتر ماکان آریا پارسا این عنصر دانش مورد نیاز برای اجرای تغییرات که میتواند به صورت عادی و شخصی و یا به کمک آموزش را فراهم میکند. یکی از روش های افزایش دانش استفاده از راهنما ها و مراجع فعال در حوزه موفقیت کسب و کار است. دو نوع دانش برای اجرای موفقیت تغییرات در یک سازمان نیاز دارید: 1- چگونه تغییر را اجرا کنید و 2- دانش به اینکه چه رفتاری از خود نشان دهید زمانی که تغییرات اجرا شده اند.

    در ادامه فاکتورهایی را به شما ارائه خواهیم داد که در دستیابی موفقیت آمیز به دانش تاثیر گذار هستند:

    • سطح فعلی دانش هر یک از افراد (کارمندان)
    • ظرفیت افراد برای یادگیری.
    • مرجع های موجود برای افزایش دانش و تمرین.
    • دسترس به دانش مورد نیاز.

    مدل مدیریت تغییرات

    این مطلب ادامه دارد… .

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    15 + بیست =

    دکمه بازگشت به بالا