بازاریابی دیجیتال

مشکلات کارآفرینی در ایران از زبان دکتر ماکان آریا پارسا

  • مشکلات کارآفرینی در ایران موضوعی مقاله ای است که امروز قصد داریم تا با نگاهی موشکافانه به آن بپردازیم. به گفته دکتر ماکان آریا پارسا بسیاری از صاحبان نظر حوزه اقتصاد تنها راه برون رفت از اوضاع ایجاد شده در اقتصادی کشور را فعالیت بیشتر کارآفرینان می دانند. نقش کارآفرینان در پیشرفت حوزه های اقتصادی و مدنی آنچنان زیاد است که باید به صورتی کاملا دقیق و اصولی به این موضوع توجه شود. کارآفرینان افرادی هستند که با کشف و بهره برداری از فرصت ها از آنها در جهت ارزش آفرینی استفاده می کنند.

    در نهایت کارآفرینان می توانند به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر سایر حوزه ها تاثیر داشته باشند. افزایش توان رقابت بخش های اقتصادی، احتمال حضور در بازارهای جهانی، اشتغال زایی پایدار و کاهش فقر از فواید کارآفرینی می باشد. برای ورود به حوزه های اقتصادی و اتکا به توان داخلی نیاز است تا مشکلات کارآفرینی در ایران رفع شود.در نهایت دولت باید در جهت شناسایی و رفع موانع و چالش های کارآفرینی حرکت نماید.

    مفهوم کارآفرینی به چه معنی است؟

    در واقع نمی توان کارآفرینی را محدود به تعداد کمی از لغات مورد کاربرد در گفت و گوی روزانه تعریف نمود. از دید دکتر ماکان آریا پارسا کارآفرینی از بدو خلقت انسان وجود داشته و پیشرفت های حاصله در حوزه های مختلف خود گواهی بر این ادعا می باشد. اگر به ریشه لغوی کلمه کارآفرینی دقت نمایید متوجه خواهید شد که این کلمه در فرهنگ لغات آکسفورد به معنی مدیر مدرسه موسیقی می باشد. در نتیجه به کسی کارآفرین گفته می شده که در جهت گسترش موسیقی فعالیت می نموده است. اما از سال 1933 این کلمه در حوزه های دیگر نیز به کار برده شد. از آن زمان به بعد استفاده از کلمه کارآفرینی در زمان هایی رواج یافت که فرد دست به تاسیس بنگاه اقتصادی می زند.

    در نهایت اقتصاددانان بزرگی همچون شومپیتر تعارف دیگری مانند کارآفرینان سازمانی را نیز به این تعریف کلی افزودند. اما هنوز هم تعریف درست و جامعی برای کلمه کارآفرینی ثبت نشده است که بتواند پاسخگوی تمامی ویژگی های این کلمه باشد.

    موانع و چالش های کارآفرینی

    بررسی برخی از ویژگی های کارآفرینان

    به گفته دکتر ماکان آریا پارسا افراد کارآفرین دارای خسیسه ها و صفات خاصی هستند. همین ویژگی ها سبب می شود تا نقش کارآفرینان نسبت به سایر افراد جامعه فرق داشته باشد. افراد کارآفرین دارای ویژگی هایی مانند اشتیاق، میل به کامیابی، نتیجه گرایی، انعطاف پذیری، نوآوری، ابتکار عمل و انتقاد پذیری هستند. در نهایت عموما کارآفرینان از روش هایی کاملا نوین برای رفع موانع و ایجاد فرصت ها بهره می برند. آنها به دیدین نتایج فعالیت های خود در سطح جامعه راضی هستند و در این جهت بسیار کوشا عمل می کنند. در نهایت از مهم ترین ویژگی های بارزی که در یک فرد کارآفرین می توان مشاهده نمود همان خلاقیت و استعداد فردی او می باشد.

    نگاهی جامع به شرایط کارآفرینی در ایران

    حدود سیصد سال از زمانی که نخستین بار بحث کارآفرینی در کشور ما مطرح شد می گذرد. اما در این بین بیشترین پویایی برای شناخت و رونق مفهوم کارآفرینی در کشور مربوط به قرن اخیر می باشد. یکی از دلایلی ورود کارآفرینان به بازار اقتصاد کشور عدم وجود مشکلات اساسی بر سر راه کارآفرینی می باشد. در کشور ما سیاست های اقتصادی به گونه ای برنامه ریزی گردیده است که دولت در واقع ستون اصلی اقتصاد به شمار می رود. در نتیجه بیشتر صنایعی که در کشور فعالیت می کنند تحت نظر مستقیم ارگان های دولتی هستند. البته نمی توان ضعف موجود در این سیستم مدیریتی را انکار نمود.

    به اعتقاد دکتر ماکان آریا پارسا امروزه کشورهای توسعه یافته سیستم مدیریتی کاملا تفاوتی را برای اقتصاد خود تعریف نموده اند. که این امر سبب کاهش موانع و چالش های کارآفرینی در این جوامع توسعه یافته شده است. در این مدل مدیریتی دولت کمترین نقش را در امور اقتصادی بازی می کند. در نتیجه بیشتر مسئولیت ها بر عهده کارآفرینان است. این امر نشان دهنده بد بودن شرایط کارآفرینی در ایران و همچنین نیاز به توجه به این بخش می باشد.

    شرایط کارآفرینی در ایران

    دلایل عدم توسعه نوآوری در اقتصاد داخلی کشور

    همانگونه که در بخش قبل نیز به آن اشاره نمودیم بیشتر صنایع اقتصادی در کشور ما تحت نظارت دولت مدیریت می شوند. همین امر سبب می شود تا این سازمان ها تحت برنامه های اداری و سیستم مدیریتی دولتی دارای محدودیت های فراوانی باشند. همچنین بروکراسی دست و پاگیر اداری می تواند در این زمینه نقش محدود کننده ای را ایفا کند. تمامی این امور سبب می شود تا بروز ایده های نوآورانه در سازمان هایی که تحت نظارت مستقیم دولت می باشند کاهش یابد. در نهایت می توان گفت که نبود ایده های سازنده در بلند مدت می تواند سبب رکود در شکوفایی اقتصادی این مجموعه ها شود. همین محدودیت های ایجاد شده توسط نظارت مستقیم دولتی سبب شد تا کارآفرینان نیز دچار یاس و ناامیدی در فضای اقتصادی کنونی شوند.

    بررسی برخی از دلایل لزوم توسعه کارآفرینی در کشور

    از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا پیش از پرداختن به موضوع مشکلات کارآفرینی در ایران بهتر است ابتدا به بررسی دلایللزوم توسعه کارآفرینی در کشور بپردازیم. در درجه اول باید به این نکته اشاره نمود که توسعه کارآفرینی در کشور نقش مستقیم در توسعه اقتصاد ملی دارد. در نتیجه همین امر به تنهایی می تواند به عنوان مهم ترین دلیل برای توسعه کارآفرینی در نظر گرفته شود. در درجه دوم توسعه کارآفرینی سبب می شود تا سرمایه های راکد موجود در جامعه وارد چرخه های اقتصادی کشور شود. این امر می تواند زمینه ساز توسعه در کشور باشد. کاهش بیکاری، افزایش ریسک پذیری در افراد جامعه، دوری از مدرک گرایی و در نهایت تزریق امید و خودباوری جمعی در بطن جامعه از دیگر دلایل اهمیت توجه به بحث کارآفرینی و هموار نمودن شرایط کارآفرینی در ایران می باشد.

    کارآفرینان سازمانی

    بررسی برخی از موانع قانونی که در پیش راه کارآفرینان می باشد

    توجه به بحث کنترل شرایط کارآفرینی در ایران و تمامی نقاط دنیا که در حال صعود در مسیر پیشرفت می باشند الزامی است. البته این مسیر برای کارآفرینان سختی ها و چالش های فراوانی را نیز به همراه دارد. وجود این چالش ها عبور از این مسیر را قدری برای کارآفرینان دشوار خواهد کرد. البته به طور قطع میزان این چالش ها در کشورهای توسعه یافته که در ایده و نظر از ما جلوتر می باشند بسیار کمتر است. مشکلات کارآفرینی در ایران موضوع با اهمیتی است که با نگاهی موشکافانه باید مورد بررسی قرار گیرد. اما در این بین شناخت مشکلات کارآفرینی در ایران سبب می شود تا ما در زمان عبور از این مسیر راه های جدیدی برای گذر از بحران ها و در نهایت مشکلات پیدا کنیم.

    این مطلب ادامه دارد…

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هفت + 19 =

    دکمه بازگشت به بالا