بازاریابی دیجیتال

مدیریت دورکاری از دید دکتر ماکان آریا پارسا

  • مدیریت دورکاری مبحث مهمی است که در این قسمت قصد داریم به اهمیت و همچنین روش کاربرد آن بپردازیم. به گفته دکتر ماکان آریا پارسا امروزه تکنولوژی در حوزه های مختلف به کمک انسان آمده است. به شکلی که دیگر نیاز نیست تا انسان ها برای اجرای یک فرایند اجتماعی و اداری ساعت ها در یک مجموعه دور هم جمع شوند. بسیاری از کارها به دلیل کاهش هزینه، صرفه جویی در وقت و کاهش حضور فیزیکی افراد در محل کار به صورت دورکاری اجرا می شوند. بروز اپیدمی جهانی کرونا نیز سبب شد تا انسان ها به فکر راهکاری کاربردی در زمان وقوع چنین شرایطی بیفتند. در نتیجه همین امر سبب توسعه روش کاربردی دورکاری در بسیار از شرکت های سراسر دنیا شد. از سال 2005 تا کنون ما شاهد رشد روزافزون فرایند دورکاری در بسیاری از سازمان های فعال در بخش اقتصاد می باشیم.

    به شکلی که رشد دورکاری در این سال ها در حدود 140 درصد افزایش یافته است. در نهایت شیوع ویروس کرونا تا حد قابل توجهی بر این آمار تاثیر گذاشت. در این دوران تعداد سازمان هایی که فرایند اداری را از طریق دورکاری اجرایی می نمایند به میزان قابل توجهی رشد کرده است. البته به دلیل نبود زیرساخت های مناسب اجرای برنامه های دورکاری با چالش های فراوانی نیز مواجه شد. در نهایت همین امر زمینه ساز تولید برنامه های کاربردی در مبحث مدیریت دورکاری گردید. ما قصد داریم در این مقاله شما را با مبحث دورکاری و مدیریت تیم دورکار و انواع برنامه های کاربردی در این زمینه آشنا نماییم. در این مقاله ما به بررسی چالش ها و مزایای کاربرد این شیوه مدیریتی خواهیم پرداخت.

    نیروی دورکار

    بررسی دلایل اهمیت برون سپاری و دورکاری

    از دید دکتر ماکان آریا پارسا برون سپاری و دورکاری از زمانی رواج یافت که اشتغال فیزیکی افراد امری بسیار گران شد. همچنین تعطیلات متداول در طول سال آنقدر زیاد شد که عملا مدت زمان حضور در ادارات و سازمان ها به شدت کاهش یافت. برای درک بهتر این موضوع می توانیم به تعطیلات مداوم ادارات به دلیل بروز آلودگی هوا در شهرهای بزرگ دنیا مانند تهران اشاره کنیم. بررسی ها نشان می دهد در سال های اخیر 56 درصد از کار انجام شده از طریق دورکاری اجرایی گردیده است. شیوع اپیدمی کرونا سبب شد تا تمایل افراد برای اجرای کارهای اجرایی به شیوه برون سپاری بیش از گذشته شود. امروزه در بسیاری از شرکت ها کارها از طریق دروکاری و یا ترکیب اشتغال حضوری و دورکاری انجام می شود.

    در نهایت تغییرات در نوع اداره شرکت ها سبب شد تا مبحث مهمی به نام مدیریت دورکاری در دنیای اقتصاد شکل بگیرد. امروزه برای مدیریت دقیق منابع نیاز است تا مدیران از شناخت بیشتری نسبت به روش های مدیریتی برونسپاری بهره مند شوند. در این روش مدیران باید روش های جدید برنامه ریزی، مدیریت عملکرد فعالیت کارکنان در ساعات کاری به شیوه برون سپاری را بشناسند. همچنین آنها باید به نحوه و نوع اجرای کارها نیز کاملا واقف باشند. شناخت و برنامه ریزی دقیق در این مسیر می تواند به توسعه کسب و کارها کمک نماید. همچنین میزان هزینه های جاری در این مسیر را نیز تا حد قابل توجهی کاهش خواهد داد.

    مدیریت تیم دورکار

    نکات مهم در مبحث مدیریت دورکاری

    بر باور دکتر ماکان آریا پارسا اساسا هر فعالیتی که در خارج از یک دفتر فیزیکی انجام شود دورکاری محسوب می شود. اجرای مشاغل به شیوه دورکاری سبب می شود تا کارمندان حتی وقتی که حضور فیزیکی هم در شرکت ندارند نقشی سازنده در مجموعه داشته باشند. در نهایت توسعه فناوری های ابری و ابزارهای ارتباط جمعی بیش از گذشته توانسته در این مسیر کمک کننده باشند. در ادامه ما قصد داریم به بررسی برخی نکات که می تواند سبب موفقیت در مسیر مدیریت دورکاری شود بپردازیم.

    رشد دورکاری

    داشتن ارتباطی مستمر می تواند زمینه ساز موفقیت در این مسیر باشد

    به اعتقاد دکتر ماکان آریا پارسا برای موفقیت در روش مدیریت برون سپاری نیاز است تا شما به صورت مستمر با نیروی دورکار ارتباطی داشته باشید. به طور قطع استفاده از روش دورکاری می تواند برای شما و همچنین نیروی دورکار محدودیت هایی را ایجاد کند. برای مثال در این شیوه تعامل شما با کارمندان و کارمندان با یکدیگر به شدت کاهش می یابد. در نتیجه برای جبران این دورافتادگی نیاز است تا شما از روش های دیگری برای برقراری ارتباط استفاده کنید. در نهایت مدیران می توانند از روش های کاربردی تری برای حفظ این ارتباط استفاده نمایند.

    یکی از روش های برقراری ارتباط میان مدیریت تیم دورکار و اعضای تیم به صورت تک به تک و حضوری می باشد. البته شاید این روش اگر به کمک رسانه های ارتباط جمعی صورت پذیرد تاثیر بیشتر و هزینه کمتری را برای شما و نیروی دورکار ایجاد نماید. در نهایت حضور در جلسات تیمی، استفاده از پست الکترونیک، استفاده از نرم افزارهای ارتباط تیمی مانند Slack، برگزاری کنفرانس های ویدیویی و همچنین استفاده از نرم افزار مدیریت پروژه از دیگر روش های حفظ ارتباط بین مدیر تیم دورکار و تک تک اعضای تیم می باشد.

    شفاف سازی در مسیر دورکاری می تواند سبب افزایش موفقیت شود

    طبق نظر دکتر ماکان آریا پارسا برای اجرای دقیق برنامه ها به شیوه برون سپاری نیاز است تا شما کاملا اعضای تیم را با انتظارات خود آشنا نمایید. در این روش شما باید به صورت جزئی به مواردی مانند میزان و نوع ارتباط مورد نظر خود بین اعضای تیم دورکار توجه و سطح انتظارات خود را از آنها تعیین نمایید. همچنین باید توقع خود را از زمان بندی دقیق و در دسترس بودن کارمندان مشخص کنید. در نهایت با نشان دادن بازخورد به فرایندهای اجرایی، میزان سطح رضایت خود از اجرای کارها را تعیین نمایید.

    برون سپاری و دورکاری

    شما باید برای  مدیریت دقیق فرایند دورکاری باید مسیر مشخصی را تعیین کنید

    بدون شک کار کردن در فضای امن خانه می تواند تا حد زیادی باعث کاهش مرز بین زندگی شخصی و زندگی کاری شود. همین امر نیز سبب می شود تا عموما کارمندانی که به شیوه دورکاری فعالیت می کنند نسبت به سایر کارمندان ساعات بیشتری را به امر مدیریت کارها مشغول باشند. این امر می تواند سبب ایجاد آسیب های روحی در کارمندانی شود که به شیوه دورکاری فعالیت می کنند.

    در نتیجه مسئولان برای مدیریت دورکاری بهتر است نسبت به این موضوعات توجه ویژه ای داشته باشد. آنها باید از بروز مشکلات اینچنینی با ارائه برنامه های کاربردی پیشگیری نمایند. شما با محدود نمودن ساعاتی که از کارمندان خود توقع دارید در دسترس باشند می توانید بین زندگی شخصی و شغلی آنها تعیین مرز نمایید. همچنین در شیوه برون سپاری باید به طور مکرر اهمیت موضوع خود مراقبتی را به کارمندان متذکر شوید. در نهایت با ارائه برنامه های تندرستی به افزایش روحیه جمعی آنها کمک نمایید. شناخت علایق فردی و خانوادگی نیز می تواند به تاثیرگذار شدن هر چه بیشتر این شیوه کمک کند.

    این مطلب ادامه دارد…

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    16 − 1 =

    دکمه بازگشت به بالا