رشد فردی و اجتماعی

سازگاری شغلی از دیدگاه دکتر ماکان آریا پارسا

  • آیا شما تا به امروز از خود پرسیده اید که سازگاری شغلی چیست و چه تاثیری روی زندگی افراد دارد؟ اصلا این سازش چگونه زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار می دهد؟ خیلی از افراد بر این باورند که سازش شغلی، به معنای انکار شخصیت و ارزش هایی است که برای خودمان تعریف کرده ایم. این تفکر اشتباه است! این سازگاری، به توصیف رفتار هایی می پردازد که باعث می شود تا ما نسبت به یک مسئله خاص، نگرش مثبت داشته باشیم. به صورت کلی، این سازگاری می تواند روند انجام فعالیت های کاری مختلف را تحت تاثیر خود قرار دهد.

    دکتر ماکان آریا پارسا کارآفرین موفق

    از دیدگاه دکتر ماکان آریا پارسا بر اساس نظریه های سازش شغلی، ما هویت، ارزش ها و شخصیتمان را تغییر نمی دهیم! این سازگاری به حالتی اشاره دارد که در طی آن ما کار هایی می کنیم تا سطح علاقه مان به یک شغل خاص افزایش پیدا کند. کارشناسان و افراد حرفه ای، روش های متنوعی را برای بهبود میزان سازش و سازگاری مورد استفاده قرار می دهند. هر کدام از این راه ها و روش ها، یک سری مزایا و معایب خاص را نیز در خود جای داده اند. امروز ما قصد داریم تا عوامل موثر بر سازگاری شغلی را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهیم. پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، با ما در ادامه همراه شوید.

    مهارت سازگاری چیست؟

    بیایید تا کارمان را با بررسی چیستی مهارت سازش شغلی شروع کنیم. منظور از سازگاری در محیط کار چیست؟ به گفته دکتر ماکان آریا پارسا به صورت کلی، زمانی که افراد یک سری راهکار های خاص را برای افزایش میزان سازگاری خود با محیط کاری مورد استفاده قرار دهند، سازگاری در محیط کار رخ داده است. معمولا سازگاری در این شرایط، دو حالت اصلی دارد: فعال یا غیر فعال! در حالت فعال، فرد ملزومات محیطی را تغییر می دهد. این جمله کمی پیچیده به نظر می رسد. پس بیایید تا آن را دقیق تر بررسی کنیم. در طی این پروسه مواردی همچون پاداش های شغلی یا نحوه تعامل با دیگر افراد تغییر پیدا کرده و سطح سازگاری افزایش پیدا می کند.

    عوامل موثر بر سازگاری شغلی

    طبق صحبت دکتر ماکان آریا پارسا دومین روش افزایش سازش شغلی یا سازگاری به صورت غیر فعال، حالتی است که در طی آن ما خودمان را کمی تغییر می دهیم و شخصیتمان را منعطف می کنیم تا با محیط سازگار شویم. هر دو این روش ها مزایای زیادی را به همراه داشته و می توانند روی روند انجام فعالیت های مختلف تاثیر گذار باشند. کسانی که می توانند با تغییرات ایجاد شده در محیط کاری سازگاری داشته باشند، به راحتی از کار خود دل سرد نشده و برای مدت زمان زیادی در یک شاخه کاری فعالیت می کنند.

    جالب است بدانید که سازش شغلی برای کارفرمایان اهمیت  زیادی دارد. آنها همواره به دنبال کارمندانی هستند که مهارت های سازگاری قوی را از خود به نمایش می گذارند. قابلیت رهبری و انطباق پذیری از جمله دیگر ویژگی کارشناسانی است که در این زمینه فعالیت می نمایند. پس داشتن میزان سازگاری بالا به شما اجازه می دهد تا در بهترین حالت ممکن نسبت به استخدام یا ادامه همکاری با یک مجموعه اقدام نمایید.

    مهم ترین مهارت های سازگاری شغلی کدام اند؟

    از نظر دکتر ماکان آریا پارسا مهارت های سازگاری شغلی می توانند چندین دسته بندی مختلف داشته باشند. شما باید بتوانید برای موفقیت، تغییر کنید. مهارت های سازگاری می توانند دسته بندی ها و مدل های متنوعی داشته باشند. یادگیری یکی از همین مهارت های پر اهمیت به حساب می آید که روند انجام فعالیت های مختلف را تحت تاثیر خود قرار می دهد. افرادی که سازگاری بالایی دارند، از یادگیری نمی ترسند. آنها همواره در حال یادگیری و ریسک پذیری هستند.

    پشتکار را می توان به عنوان دومین مورد از مهارت های سازگاری شغلی در نظر گرفت. افرادی که میزان سازگاری مطلوبی دارند، می توانند برای انجام فعالیت های مختلف همت کافی داشته باشند. هر چالشی که بر سر راه افراد قرار می گیرد، می تواند روند انجام فعالیت های کاری را هیجان انگیز تر کند. مثبت ماندن، حفظ روحیه و داشتن پشتکار به این افراد اجازه می دهد تا شرایط کاری خود را بهبود ببخشند.

    دکتر ماکان اریا پارسا در سخنرانی کارآفرینان موفق

    دکتر ماکان آریا پارسا بر این باور است که کنجکاوی و خودشناسی به عنوان دیگر مهارت های مربوط به سازگاری شغلی در نظر گرفت. برای اینکه بتوان به درستی با یک محیط جدید انطباق یافت، در ابتدا ما باید شناخت درستی از خودمان داشته باشیم. داشتن یک شناخت درست به ما اجازه می دهد تا در بهترین حالت ممکن نسبت به کسب اطلاعات دقیق در مورد محیط و ارائه راه حل برای تطابق با آنها اقدام نماییم. کنجکاوی هم باعث می شود تا افراد و کارمندان به دنبال کشف ناشناخته ها بروند و سطح رضایت شغلی خود را تا حد قابل توجهی افزایش دهند.

    نظریه های سازش شغلی

    بررسی اهمیت سازگاری در محیط کار

    سازش شغلی در یک محیط کاری اهمیت زیادی دارد. افرادی که سازگاری زیادی با محیط شغلی خود ندارند، در آینده با مشکلات جدی در این زمینه مواجه می شوند. به خاطر داشته باشید که سازش شغلی در برخی از مواقع می تواند روی درآمد و میزان سود کسب شده افراد هم تاثیر گذار باشد. افرادی که با محیط کاری خود سازگاری نشان نمی دهند، خیلی زود کارشان را از دست خواهند داد. جالب است بدانید که کارفرمایان نسبت به استخدام افرادی که سازگاری زیادی در محیط کار ندارند، علاقه ای نشان نمی دهند.

    این مطلب ادامه دارد…

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    7 − هفت =

    دکمه بازگشت به بالا