رشد فردی و اجتماعیمقالات

مقابله با احساس درماندگی از دید دکتر ماکان آریا پارسا

  • به گفته دکتر ماکان اریا پارسا مقابله با احساس درماندگی می تواند چالش برانگیز باشد، اما راهبردهایی وجود دارد که می توان با تمرین و به کارگیری آن ها، این احساسات را با احساس قدرت و توانمندی جایگزین کرد.

    در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با هم به این سؤال که درماندگی یعنی چه پاسخ دهیم و راهکارهای مقابله با احساس درماندگی را بشناسیم.

    درماندگی چیست؟

    در پاسخ به سؤال درماندگی یعنی چه باید بگوییم که احساس درماندگی یکی از رایج ترین تجربیات همراه با اضطراب و افسردگی است. احساس درماندگی این است که هر چقدر هم که تلاش کنیم، نمی‌توانیم موقعیت ‌های استرس‌ زای اطرافمان را تغییر دهیم.

    بر باور دکتر ماکان آریا پارسا ذهن ما پیچیده و جالب است. سعی می کند چیزهای ریز و درشت را سازماندهی کند و دوست دارد احساس کند که همه چیز تحت کنترل اوست. متأسفانه دنیای اطراف ما همیشه در حال تغییر است. ​​ممکن است خیلی بیشتر از آنچه انتظار داریم، در موقعیت هایی قرار بگیریم که خارج از کنترل ما هستند. هنگامی که افراد احساس می کنند نمی توانند آنچه را که برای آن‌ ها یا اطرافشان اتفاق می افتد کنترل نمایند، ممکن است درگیر احساس درماندگی شوند.

    راهکارهای رهایی از درماندگی

    از نظر دکتر ماکان اریا پارسا رایج ترین سؤال در ذهن افرادی که درگیر احساس درماندگی می شوند این است که آیا غلبه بر درماندگی امکان پذیر است؟ در کمال خرسندی باید بگوییم که پاسخ این سؤال مثبت است. خوشبختانه، استراتژی‌ هایی وجود دارند که می‌توانیم از آن‌ ها برای مقابله با احساس درماندگی استفاده کنیم.

    رهایی از درماندگی

    شناسایی افکار منفی و تلاش برای تغییر آن ها

    به اعتقاد دکتر ماکان آریا پارسا احساسات شما در یک موقعیت، به طور معمول نتیجه طرز فکر شما در مورد آن موقعیت است. داشتن افکار غیر مفید در مورد یک موقعیت دشوار می تواند شما را دچار احساسات منفی نظیر حس درماندگی کند. خبر خوب این است که افکار را می توان تغییر داد. با تغییر طرز تفکر، می‌توانیم احساس خود را تغییر دهیم.

    غلبه بر درماندگی با انجام کارهای ساده

    درماندگی، مانند افسردگی، می تواند یک چرخه معیوب باشد. کارهایی مانند خرید مواد غذایی یا بیرون رفتن برای صرف قهوه یا یک پیاده روی کوتاه، می ‌تواند با ایجاد حس کنترل و خود مدیریتی به بهتر شدن حال شما کمک کند.

    رهایی از درماندگی با برنامه ریزی برای انجام یک فعالیت

    با توجه به صحبت های دکتر ماکان آریا پارسا درماندگی باعث می شود احساس کنیم نمی توانیم کاری را انجام دهیم. اما می‌توانیم با هماهنگی یک برنامه با دوستان یا کمک به دوست دیگری برای انجام یک فعالیت، مشکل را برطرف کنیم. کاری به همین سادگی می تواند به شما کمک کند تا احساس موفقیت و کنترل بیشتری بر زندگی خود داشته باشید.

    هدف گذاری نموده و برای آینده برنامه ریزی کنید

    برای غلبه بر درماندگی سعی کنید به این موضوع بیندیشید که چطور ممکن است در چند سال آینده اوضاع تغییر کند. اهدافی را برای خود تعیین نمایید که می ‌خواهید ظرف یک یا دو سال آینده به آن‌ ها برسید. سپس گام ‌هایی را که می ‌توانید برای رسیدن به آن اهداف بردارید، ترسیم کنید. برنامه ریزی برای آنچه می خواهید انجام دهید، به شما زمان بیشتری می دهد تا برای جلوگیری از هر گونه اشتباه در مسیر آماده شوید. به طور کلی برنامه ریزی کردن، به شما احساس کنترل بیشتری بر زندگیتان القا می کند. این راهکار همچنین می تواند باعث شود تا با مشغول شدن به افکار خوب ناشی از برنامه ریزی، از احساس درماندگی دور شوید. همچنین با درک اینکه زندگیتان هنوز پتانسیل تغییر در جهت بهتر شدن را دارد، به شما در مقابله بر احساس درماندگی کمک خواهد کرد.

    غلبه بر درماندگی

    برای رهایی از درماندگی ورزش کنید

    فعالیت بدنی و ورزش کردن یکی از ساده ترین راه هایی است که می توانیم برای مقابله با احساس درماندگی از آن کمک بگیریم. ورزش به تنظیم مواد شیمیایی درون مغز که می توانند بر خلق و خوی ما تأثیر بگذارند، کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد که نیازی به یک جلسه ورزشی طولانی مدت یا خسته کننده نیست. حتی چند دقیقه فعالیت ورزشی می تواند به رفع احساس درماندگی کمک کند.

    برای رهایی از درماندگی، یک شبکه پشتیبانی و حمایتی ایجاد کنید

    اگر فکر می کنید که زود به زود درگیر احساس درماندگی می شوید، خوب است که از یک دوست نزدیک بخواهید که بازگشت مجدد علائمتان را به شما یادآوری کند. این کار ممکن است برایتان سخت باشد، اما گاهی اوقات یک زنگ هشدار می تواند همان چیزی باشد که شما را از چاله درماندگی بیرون می کشد.

    به یاد داشته باشید که یادگیری هر مهارتی زمان می برد. تمام تلاش خود را برای انجام این راهکارها به کار ببندید و از تماس با شبکه حمایتی خود برای بیان احساساتتان دریغ نکنید. همسالان شما می توانند به شما کمک کنند تا در سخت ترین زمان ها زندگی تان را ادامه دهید و موفقیت های خود را جشن بگیرید.

    خودتان را مشغول نگه دارید

    یکی از راه‌ های مقابله با احساس درماندگی، این است که خود را مشغول نگه دارید. اگر دائماً خود را مشغول انجام کاری کنید، کمتر درگیر این احساس می شوید که کنترلی بر زندگی خود ندارید. همچنین تمرکز روی چیزهایی که در انجام آن‌ ها خوب هستید یا کارهایی که شما را خوشحال می کنند می توانند در این رابطه مفید باشد. مشغولیت داشتن به افزایش اعتماد به نفس شما کمک می کند و باعث می شود احساس کنترل بیشتری بر امور روزمره خود داشته باشید. زمانی که نمی توانید از احساس درماندگی اجتناب کنید، سعی کنید به یاد داشته باشید که این تنها یک احساس موقتی است و می گذرد.

    با افراد قابل اعتماد صحبت کنید

    راه دیگر برای رهایی از درماندگی این است که با کسی صحبت کنید. زمانی که احساس خستگی و درماندگی می کنید، صحبت با یکی از دوستان یا اعضای خانواده می تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید. آن‌ ها می توانند در مورد نحوه برخورد با وضعیتتان، حمایت و مشاوره ارائه دهند. گاهی اوقات فقط داشتن یک نفر برای صحبت کردن می تواند تفاوت قابل توجهی را در احساساتتان ایجاد کند.

    همچنین صحبت کردن با یک دوست صمیمی از بین شبکه دوستان قابل اعتماد، می تواند به پشت سر گذاشتن احساسات منفی و رهایی از درماندگی کمک شایان توجهی نماید. اگر احساس درماندگی می کنید توصیه می کنیم حتماً برای صحبت با کسی وقت بگذارید. این راهکار واقعاً می تواند کمک کننده باشد.

    این مطلب ادامه دارد…

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    14 − 8 =

    دکمه بازگشت به بالا