رشد فردی و اجتماعی

نکات کلیدی برای موفقیت در مصاحبه شغلی از دیدگاه دکتر ماکان آریا پارسا

  • به گفته دکتر ماکان آریا پارسا همه ما به دنبال موفقیت در مصاحبه شغلی هستیم. مصاحبه های شغلی می توانند استرس آفرین باشند. آنها معمولا فشار زیادی را به افراد وارد کرده و آینده شان را تحت تاثیر خود قرار می دهند.

    دکتر ماکان آریا پارسا کارآفرین موفق

    تا به امروز افراد زیادی از ما سوال پرسیده اند که چگونه می توان به موفقیت در مصاحبه شغلی دست یافت؟ اصلا ما در مصاحبه شغلی چگونه صحبت کنیم؟ پاسخ به این سوالات کار راحتی نیست. یک سری تکنیک های خاص وجود دارند که استفاده از آنها به صورت عمومی شانس شما برای موفقیت شغلی را بالا خواهند برد.

    به خاطر داشته باشید که موفقیت در مصاحبه شغلی، به رزومه شما بستگی دارد. هرچه رزومه ای که شما در اختیار دارید، بهتر و پر بار تر باشد، میزان بازدهی کسب شده هم افزایش پیدا خواهد کرد. جدا از این مسئله، شما باید به لباس پوشیدن، زبان بدن و نحوه صحبت کردنتان توجه ویژه ای داشته باشید.

    از نظر دکتر ماکان آریا پارسا عدم توجه به این موارد می تواند مشکلات جدی را برایتان ایجاد کند. امروز ما قصد داریم تا پاسخ سوال “در مصاحبه کاری چگونه صحبت کنیم” را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهیم. همچنین یک سری اطلاعات کاربردی در مورد نکات روانشناسی و تاثیر آنها بر روند مصاحبه آماده کرده ایم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با ما همراه شوید.

    در مصاحبه کاری چگونه صحبت کنیم؟

    بیایید تا کارمان را با پاسخ به سوال “در مصاحبه شغلی چگونه صحبت کنیم” شروع نماییم. به صورت کلی، نحوه بیان کلمات و جملات در یک مصاحبه شغلی اهمیت زیادی دارد. در اولین مرحله شما باید کلمات را واضح و بلند بیان نمایید. از فردی که روبروی شما نشسته است، خجالت نکشید. حرفتان را بلند و با صدای واضح بزنید. با این کار تاثیر مثبتی بر مصاحبه کننده خواهد گذاشت.

    در مصاحبه کاری چگونه صحبت کنیم

    به گفته دکتر ماکان آریا پارسا تن صدای بالا و صدای شفاف به معنای توهین به مصاحبه کننده نیست! شما باید با احترام صحبت کنید. این مسئله از جمله مواردی است که موفقیت در مصاحبه شغلی را تحت تاثیر خود قرار دهد. شما نباید اعتماد به نفس بیش از حد داشته باشید. بهتر است به سوالات به صورت کامل پاسخ دهید و سعی کنید تا اهمیت شرکت یا مجموعه را برای خودتان بالا ببرید.

    تفکر و صحبت مثبت، دیگر پاسخی است که می توان به سوال “در مصاحبه کاری چگونه صحبت کنیم” داد. شرکت ها به دنبال کارمندان منفی نگر نیستند. آنها به دنبال ایجاد یک محیط شاداب و مناسب برای همه می باشند. از همین رو، معمولا آنها کاندید های منفی نگر را خط می زنند. شما باید همه تلاش خود را به کار گیرید تا حس مثبتی را به مصاحبه کننده منتقل نمایید. این حس روند مصاحبه را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

    مزایای ایجاد حس صمیمیت با مصاحبه کننده

    دیگر مسئله ای که می تواند موفقیت در مصاحبه شغلی را تحت تاثیر خود قرار دهد، حسی است که شما به مصاحبه کننده منتقل می نمایید. همانطور که گفتیم شما نباید منفی باشید. ایجاد رابطه مثبت اهمیت زیادی دارد. اما این رابطه مثبت باید بتواند روی مصاحبه کننده هم تاثیر بگذارد. اینجاست که ایجاد حس صمیمیت اهمیت زیادی پیدا می کند. شما باید تلاش کنید تا نام مصاحبه کننده را بفهمید و در طی مصاحبه آن را مورد استفاده قرار دهید. اکثر شرکت هایی که نامه دعوت به مصاحبه را برای کاندید ها ارسال می کنند، مشخصات مصاحبه کننده را نیز در نامه درج کرده اند.

    در مصاحبه چه سوالاتی بپرسیم

    اگر شما نام ها را به راحتی فراموش می کنید، بهتر است که آن را یک گوشه بنویسید. جدا از این مسئله، بهتر است که با مصاحبه کننده، گرم صحبت کنید. افرادی که در منابع انسانی یک شرکت یا سازمان خاص کار می کنند، همواره به دنبال استخدام متقاضیانی هستند که فرهنگ سازمانی را درک کرده و صمیمیت به اندازه دارند. لازم به ذکر است که صمیمیت بیش از حد می تواند شانس شما برای استخدام را به صورت کامل نابود سازد. پس، بهتر است که میزان صمیمیت را در حد کافی و معقولانه نگه دارید.

    در مصاحبه چه سوالاتی بپرسیم؟

    شاید کمی عجیب به نظر برسد اما شما به عنوان کارجو می تواند از مصاحبه کننده هم سوال بپرسید. پاسخ به پرسش “در مصاحبه چه سوالاتی بپرسیم” راحت نیست. پاسخ های متنوعی را می توان به این سوال داد اما به صورت کلی، شما باید سوالاتی را بپرسید که با موضوع کار شما همخوانی دارند. مثلا شما می توانید از مصاحبه کننده بپرسید که موقعیت شغلی تا چه میزان به سفر و انجام ماموریت های دور از خانه نیاز دارد. این مسئله گاهی اوقات روند کار و زندگی را مختل می کند.

    از جمله دیگر پاسخ هایی که می توان به پرسش “در مصاحبه چه سوالاتی بپرسیم” داد به میزان موفقیت و پیشرفت در شاخه کاری اشاره دارد. شما می توانید از مصاحبه کننده خود بپرسید که تا چه حد امکان پیشرفت در این شاخه کاری وجود دارد؟ مسلما کارفرمایان از شنیدن این سوال خوشحال خواهند شد. چرا که فقط کارمندان آینده نگر و افرادی که به دنبال پیشرفت هستند به این مباحث فکر می کنند.

    یک سری سوالات هم هستند که موفقیت در مصاحبه شغلی را نابود می کنند. طبق نظر دکتر ماکان آریا پارسا شما تحت هیچ شرایطی نباید سراغ این موارد بروید. پرسش در مورد ویژگی ها و حوزه کاری شرکت یکی از همین موارد پر اهمیت به حساب می آید. شما نباید از مصاحبه کننده بپرسید که شرکت در چه زمینه ای فعال است! این مسئله می تواند شانس شما را برای همیشه نابود کند.

    اهمیت تحقیق برای موفقیت در مصاحبه شغلی

    طبق گفته دکتر ماکان آریا پارسا برای موفقیت در مصاحبه شغلی شما باید تحقیق کنید. تحقیق و کسب اطلاعات کافی در مورد شرکت، باعث تعامل بهتر شما و کارفرما خواهد شد. البته که این مسئله خیلی ضروری و الزامی نیست اما، کمی تحقیق هیچگاه ضرری به کسی نمی رساند. شما باید خودتان را از قبل با محیط شرکت و مدیران آن آشنا کنید. شاید کارفرما از شما بپرسد که در مورد شرکت ما چه می دانید؟ در این شرایط اگر تحقیقات شما کافی نباشد، شانستان کم می شود.

    ماکان آریا پارسا کارآفرین خوش فکر ایرانی

    پیگیری و تاثیر آن روی روند مصاحبه شغلی

    برای موفقیت در مصاحبه شغلی شما باید پیگیر کارتان باشید. برخی از شرکت ها منتظر می مانند تا ببینند که چه کسی تمایل بیشتری برای شروع کار دارد؟ شما می توانید یک یادداشت تشکر با تکرار علاقه به شرکت مد نظر ارسال کنید تا پیگیری های مجدد صورت گیرند. شما در این نامه می توانید جزئیاتی را ذکر کنید که قبلا به آنها اشاره ای نشده است. ارسال ایمیل تشکر هم می تواند نتایج مطلوبی را برایتان به همراه داشته باشد. فقط مطمئن شوید که از ادبیات مناسب و متون درست برای ارسال نامه، یادداشت یا ایمیل استفاده کرده اید.

    این مطلب ادامه دارد…

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    2 × پنج =

    دکمه بازگشت به بالا