رشد فردی و اجتماعی

هوش تجاری از دید دکتر ماکان آریا پارسا

  • هوش تجاری چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم به یکی از ابزارها و تکنولوژی‌ های برتری بپردازیم که امروزه در بسیاری از بخش ‌های یک کسب‌و‌کار کاربردی است. از جمله آنالیز کسب و کارها، وضعیت فروش، مارکتینگ، پشتیبانی، توزیع و غیره. این فناوری با عنوان BI یا هوش بیزینسی شناخته می شود. شما می توانید با آن، تجزیه و تحلیل داده ها را در مدت زمان کمتر و با دقت بیشتری انجام دهید.

    دکتر آریا پارسا مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس

    منظور از هوش تجاری چیست؟

    به گفته دکتر ماکان آریا پارسا پیشرفت تکنولوژی در سال های اخیر باعث شده است تا مفاهیم جدیدی را در حوزه فناوری مشاهده کنیم که اکنون از آنها نیز در کسب و کارهای مختلف استفاده می شود. یکی از این موضوعات، “هوش تجاری” است که به عنوان Business Intelligence یا به اختصار BI شناخته می شود. از آنجایی که امروزه چنین چیزی در شرکت ها و کمپانی های بزرگ به کار گرفته می شود، اکنون می خواهیم با آن بیشتر آشنا شویم.

    به گفته دکتر ماکان آریا پارسا هوش تجاری یک نوع تکنولوژی است که بیشتر حول داده ها و اطلاعات استفاده می شود. شما می توانید از این فناوری برای تحلیل داده های خود در راستای رشد و پیشرفت حرفه تان استفاده کنید. در نهایت هدف اصلی که کاربرد این ابزار برای شما خواهد داشت، ارائه اطلاعاتی کاملا کاربردی است. این داده ها از وضعیت کسب‌و‌کار شما است که به اشکال مختلف و در قالب چارت، نقشه، نمودار، گراف و غیره ارائه می گردند.

    توجه کنید که کاربرد هوش بیزینسی در کسب‌و‌کارها برای بدست آوردن داده های خام و تحلیل آن است. در مدل های پیشرفته تر آن، قابلیت استنباط به این تکنولوژی نیز اضافه کرده اند. با این حال اطلاعاتی که این ابزار ارائه می کند، به شدت برای بازاریاب ها، دیجیتال مارکترها و صاحبین کسب و کار مفید خواهند بود.

    کاربرد هوش تجاری در کسب و کار

    نقش هوش تجاری در کسب و کارها چیست؟

    همانطور که دانشمندان داده از آمارها به صورت پیشرفته برای تجزیه و تحلیل های پیشگویانه و پیش بینی الگوها استفاده می کنند، شما می توانید از این ابزار در کسب و کار خود نیز استفاده کنید. در حقیقت کاربرد هوش تجاری در کسب و کار عبارتند از:

    • جمع آوری داده ها: دکتر ماکان آریا پارسا اعتقاد دارد که شما می توانید از این تکنولوژی به منظور یکپارچه سازی داده ها و نیز جمع آوری آن استفاده کنید. سپس این داده ها را در یک مخزن مرکزی که معمولا Warehouse نامیده می شود، نگهداری کنید. در واقع این کاربرد هوش تجاری در کسب و کار برای ایجاد یک دید یکپارچه به اطلاعات شما خواهد بود.
    • تجزیه و تحلیل داده ها: اگر داده های بزرگ و پیچیده ای دارید، این ابزار قادر است در بررسی آنها، شناسایی روند، تحلیل الگو، همبستگی ها و غیره به کار گرفته شود. به طور قطع چنین عملکردی می تواند درک و تحلیل رفتار کاربران، روند بازار و فروش تان را به شدت آسان تر کند.
    • ·        ارائه گزارش: به گفته دکتر ماکان آریا پارسا شما می توانید از هوش های تجاری برای جمع بندی و ارائه گزارش های بصری استفاده کنید. چنین فیچری باعث می شود تا بتوانید تجسم بهتری از آمارهایی که جمع آوری شده اند داشته باشید. همچنین سرعت تصمیم گیری و انتقال صحیح اطلاعات را بهبود می دهد.
    • ساده سازی فرآیند تحلیل و ارزیابی: بسته به اینکه هوش بیزینسی که استفاده می کنید چقدر پیشرفته باشد، شما می توانید کاربرد هوش تجاری در کسب و کارتان را ملموس تر دریافت کنید. در این حالت قادر خواهید بود از این هوش بخواهید تا تجزیه و تحلیل کند؛ بنابراین به تنهایی، داده های بیشتری را کاوش کرده و درک می کنید. همچنین پیدا کردن داده های خاص و بازیابی آنها برای شما امکان پذیر خواهد بود.
    • پیش بینی: معمولا ابزارهای پیشرفته BI قادر به پیش بینی رویدادها و روندهای آتی کسب و کار شما هستند. مثلا می توانند تغییرات رفتاری مشتریان شما را بررسی کرده و عواملی که بر کسب و کار شما تاثیر می گذارند را معرفی کنند.
    هوش تجاری در کسب و کار

    روش های استفاده از هوش تجاری که باید بدانید

    از نظر دکتر ماکان آریا پارسا برای درک ملموس تر اینکه کاربرد هوش تجاری در کسب و کار چیست، چند روش استفاده از این ابزار را برای شما بیان می کنیم که به شرح زیر می باشند:

    فروش و مارکتینگ

    • تجزیه و تحلیل داده های فروش به منظور شناسایی روندها.
    • درک بهتر از الگوهای رفتاری و خرید مشتریان.
    • بررسی و ارائه گزارش از عملکرد کمپین ها.
    • تقسیم بندی مشتریان براساس علاقه، رفتار، جنس، سن و سایر فاکتورها.

    مدیریت موجودی

    • بررسی و پیش بینی تقاضا با تکیه بر فرضیات و داده های گذشته.
    • تجزیه و تحلیل که می تواند برای بررسی موجودی، گردش آن و نیز شناسایی اقلام منسوخ شده به کار گرفته شود.

    مدیریت ارتباط با مشتری

    • تجزیه و تحلیل فرصت های فروش متقابل که می تواند با بررسی تعاملات مشتری انجام شود.
    • بررسی احتمال ریزش مشتریان با تجزیه و تحلیل الگوها از رفتار و اقدامات مشتریان.
    • الگوهای رفتاری که می تواند برای حفظ مشتریان پیش بینی شوند.

    آنالیز مالی

    • ارائه گزارش هایی در خصوص درآمد، مقدار سود و جریان های نقدی.
    • مقایسه عملکرد بودجه با انجام تحلیل واریانس.
    • پیش بینی نتایج مالی که می تواند براساس داده های تاریخی و روند بازار انجام شود.

    بهینه سازی زنجیره تامین

    • پیش بینی اختلالات در زنجیره تامین و تجزیه و تحلیل اقدامات پیشگیرانه که می تواند موثر باشد.
    • بهینه سازی در مسیرهای لجستیک که می تواند به منظور کاهش هزینه و کم کردن زمان تحویل انجام گیرد.

    منابع انسانی

    • بررسی عملکردهای کارکنان و شناسایی زمینه های بهبود آن.
    • پیش بینی فرسایش کارکنان و نیز ارائه استراتژی هایی برای حفظ استعداد آنها.
    منظور از هوش تجاری

    مثال هایی از روش استفاده از هوش Business در کمپانی های بزرگ

    اگر ایده ای در استفاده از چنین هوش Businessای ندارید، می خواهیم چند نمونه از کاربردهای واقعی آن را در کمپانی های بزرگ بررسی کنیم که عبارتند از:

    • شرکت کوکاکولا: این شرکت در بخش بطری سازی خود نیز از این نوع هوش استفاده می کند. به کار بردن این سیستم به علت مشکل در دسترسی به داده های ارائه شده توسط گزارش های دستی انجام گشت. در نتیجه با خودکار شدن فرآیندهای گزارش دهی دستی به اتوماتیک، بخشی از فعالیت کاری کارکنان حذف شد. نتیجه استفاده از این سیستم آن شد که تحلیلگران بخش فناوری بیشتر روی استراتژی ها و نوآوری ها تمرکز کنند، به مسائل جزئی گزارش دهی نپردازند، داده های سیستم مدیریت روابط مشتریان از داشبورد موبایل برای تیم های فروش ارسال شده و اطلاعات به صورت بروز و لحظه ای باشد.
    • کمپانی والمارت و استارباکس: این دو کمپانی که خرده فروش های بزرگی هستند، از این تکنولوژی برای بهبود مدیریت زنجیره تامین خود استفاده می کنند. در واقع داده های جمع آوری شده از تقاضاها و موجودی ها به همراه فرآیند تامین مواد توسط این ابزار پیش بینی شده و بهینه سازی می شوند.
    • گوگل و مایکروسافت: مورد دیگر از استفاده این تکنولوژی در تحلیل عملکرد شرکت های بزرگ است که از جمله آنها می توان به گوگل و مایکروسافت اشاره نمود. در حقیقت این شرکت ها برای جمع آوری داده های فروش و بازخورد مشتریان خود، عملکرد محصولات را بررسی می کنند تا آنها را بهینه سازی نمایند.
    • شرکت سیسکو و IBM: این شرکت های بزرگ از تجزیه و تحلیل داده ها با این فناوری به منظور بهبود فرآیندهای تصمیم گیری خود استفاده می کنند. گزارش های تحلیلی به مدیران آنها کمک می کنند تا تصمیمات بهتری بگیرند.
    هوش تجاری در بیزینس

    پرسش های متداول

    در انتها راجع به سوالات شما کاربران پیرامون موضوع هوش تجاری می توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

    • نحوه کارکردن هوش BI چگونه است؟

    پس از جمع آوری داده ها که در انبارهای داده ذخیره می شوند، مدل سازی و تجزیه، تحلیل و سازماندهی آنها انجام می گیرد.

    • یک مثال روشن از هوش بیزینسی را بیان کنید.
    دکتر ماکان آریا پارسا کارآفرین موفق

    به عنوان مثال شما می‌توانید یک کیف فروشی را درنظر بگیرید که هوش بیزینسی اقدام به جمع آوری اطلاعات فروش و کاربران آن می‌کند. حال شما می توانید داده های ذخیره شده را در دیتابیس خود یا Warehouse مشاهده کنید. به عنوان مثال این داده ها در بخش عرضه کالا، فروش هر محصول را مشخص می کند و در بخش کاربران، منطقه سکونت آنها را. حال اگر بعد از یک دوره، جلسه ای برای تنظیم استراتژی های فروش محصولات خود داشته باشید، می توانید دقیقا کالاهایی که پرفروش هستند را بشناسید و فروش یا تولید بیشتر آنها را توصیه کنید. همچنین شما می‌توانید از آمارهای کاربران مثلا لوکیشن آنها در راستای تولید کالاهای مرتبط یا خرید یک شعبه در لوکیشن مقصد استفاده کنید. این ایده ها بستگی به نوع استراتژی شما دارد اما بیسِ آن، آمارهایی است که هوش بیزینسی ارائه می کند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    5 × 1 =

    دکمه بازگشت به بالا