رشد فردی و اجتماعیمقالات

خود کنترلی از دیدگاه دکتر ماکان آریا پارسا

  • خود کنترلی چیست؟ این واژه پر تکرار چه تاثیری میتواند در روابط روزمره و کاری ما بگذارد؟ از دست دادن پاداش های امروز برای نتایج بهتر در آینده کمی دشوار به نظر میرسد. شاید برای شما هم چالش برانگیز باشد در حالی که میدانید در لحظه حال چه چیزی برای شما بهترین است، به تاثیر آن در آینده فکر کنید.

    از دید دکتر ماکان آریا پارسا برای دستیابی به اهداف بلند مدت، لازم است فداکاری های روزانه ای را انجام دهید. برای مثال به جای تلویزیون دیدن کار میکنید یا به دنبال راهکارهای تقویت خودکنترلی هستید. این به معنای پیشرفت شخصی و حرفه ای بیشتر است. چراکه باعث میشود روی تصمیمات و تاثیراتی که این تصمیم ها روی آینده شما میگذارند کنترل داشته باشید. در ادامه این متن میخواهیم با معنا و مفهوم خودکنترلی و تاثیر آن در زندگی شخصی و کاری هر فرد صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

    خود کنترلی چیست؟

    به گفته دکتر ماکان آریا پارسا خود کنترلی تکنیکی است که به شما کمک میکند در طول زندگی تان به هرآنچه که میخواهید برسید. در واقع واژه تکنیک یا توانایی به این دلیل انتخاب شده است که شما میتوانید با تمرین، افزایش آگاهی و تکرار آن را بهبود ببخشید.

    این مهارت یا توانایی مستلزم متمرکز بودن افکار، احساسات و رفتار های شما برای رسیدن به اهداف خاص یا اجتناب از نتایج نا مطلوب است. با تمرین تکنیک های این مهارت شما میتوانید روی اولویت های خود تمرکز کرده و از وسوسه ها و کارهای غیر ضروری اجتناب نمایید. زمانی که شما در حال هدایت کردن اراده تان به نتیجه دلخواه می باشید، می توانید تصمیم بگیرید که از انجام کارهایی که ممکن است این نتیجه را به خطر بیندازند، صرف نظر کنید.

    برای مثال شما با بیدار شدن در ساعت معین هر روز (بدون توجه به تمایل تان برای Snooze کردن ساعت) سعی میکنید به هدفتان که بهبود عادت خواب است، نزدیک تر شوید.

    رابطه خودکنترلی و اراده

    به اعتقاد دکتر ماکان آریا پارسا خود کنترلی نداشتن به معنی بی اراده بودن نیست. آگاهی به تفاوت های این دو مسئله میتواند به شما کمک کند که توانایی خود را در این دو مهارت افزایش داده و سریع تر به اهدافتان برسید.

    • چه وسوسه برای انجام کاری وجود داشته باشد یا نه، خودکنترلی به تنظیم احساسات و تصمیم گیری شما کمک میکند.
    • قدرت اراده به شما کمک میکند که در لحظات وسوسه آمیز در مقابل محرک ها مقاومت داشته باشید.

    خودکنترلی در سازمان

    خودکنترلی و خود انضباطی

    بر باور دکتر ماکان آریا پارسا خود کنترلی با خود انضباطی نیز هم معنی نیست. با این حال شما از هر دو این تکنیک ها میتوانید برای مقابله در برابر وسوسه های امروز و به دست آوردن پیشرفت در آینده استفاده کنید.

    • خودکنترلی به معنای توقف یک عادت و رفتار بد و شروع یک عادت و رفتار خوب است.
    • خود انضباطی به معنای تداوم داشتن در این تغییر است.

    در واقع خودکنترلی چیزی است که به شما کمک میکند در ابتدای سال جدید عضو یک باشگاه ورزشی شوید. خود انضباطی دقیقا چیزی است که باعث میشود جلسات تمرینی ورزشی را به صورت منظم دنبال کرده و ماه بعد نیز در باشگاه ثبت نام کنید.

    انواع خود کنترلی

    شاید برای شما هم پیش آمده باشد که متوجه شوید در زمینه خودکنترلی دچار مشکل هستید اما دانستن این که کدام نوع از مهارت برای شما چالش بر انگیز است بسیار مهم میباشد. آگاهی به انواع مهارت های خودکنترلی میتواند به شما کمک کند تا انرژی خود را صرف بهبود آن قسمت کنید. در ادامه سه نوع اصلی مهارت Self-control را نام خواهیم برد:

    • کنترل انگیزه: این به معنای مهارت کنترل کردن خودتان در برابر خواسته های فوری یا نیاز های ناگهانی است. کنترل انگیزه به شما کمک میکند در مواقع حساس و شرایط بحرانی اجتماعی تصمیم درست را بگیرید. برای مثال به شما کمک میکند تا از خریدن غذایی که نباید آن را مصرف کنید صرف نظر نمایید.
    • کنترل احساسات: کنترل عکس العمل های احساسی به شما کمک میکند تا به شرایط و موقعیت های دشوار و ناگهانی به شیوه ای کنترل شده و منطقی عکس العمل نشان دهید.
    • کنترل حرکتی: این به معنای تقویت مهارت شما برای حرکات فیزیکی و عکس العمل های فیزیکی تان است. این مهارت در حوزه های ورزشی و ارائه مطالب روی استیج های کاری کاربرد خواهد داشت.

    اهمیت خودکنترلی در سازمان

    از دید دکتر ماکان آریا پارسا یکی از مهمترین کاربرد های خودکنترلی در سازمان ها و حوزه های کسب و کار است. مهارت self-control در سازمان به این دلیل اهمیت دارد که به شما کمک میکند به اهدافی دست پیدا کنید که باعث میشوند تجربه بهتری از زندگی داشته باشید. هنگامی که از حواس پرتی ها و وسوسه های کاری جلوگیری کنید، انعطاف پذیر تر شده و بهره وری تان در محیط کاری بهتر خواهد شد.

    خودکنترلی در سازمان برای تعیین سرنوشت شما بسیار مهم است. شما میتوانید با تمرین این مهارت در حوزه کاری پیشرفت های متعددی پیدا کنید. فرقی نمیکند در آن سازمان کارمند هستید یا صاحب آن سازمان و کسب و کار میباشید. خودکنترلی در سازمان از همه جهت میتواند به پیشرفت کاری تان کمک کند.

    در ادامه به تاثیرات خودکنترلی در سازمان اشاره خواهیم کرد:

    • بهبود تصمیم گیری در محیط کار.
    • ایجاد شانس بیشتر برای موفقیت در مسیر شخصی و حرفه ای.
    • ایجاد روابط سالم تر.
    • کاهش تمایلات ناسالم (مانند اعتیاد به الکل یا سیگار)
    • افزایش تمایل شما برای تحصیلات و آگاهی در مراتب بالاتر حوزه کاری تان.
    • بهبود سلامت جسمی.
    • بهبود سلامت روانی.
    • بهبود اعتماد به نفس و عزت نفس در محیط کاری.
    • افزایش توانایی های مدیریتی.
    • افزایش توانایی هایتان برای دفاع از خود.

     راهکار های تقویت خود کنترلی

    راهکار های تقویت خود کنترلی

    خود کنترلی مانند یک عضله است. برای تقویت آن نیاز به تمرین، صبر و دقت خواهید داشت. در ادامه راهکار های تقویت خودکنترلی را برای شما توضیح خواهیم داد.

    کم کم شروع کنید

    برای خودتان اهداف کوچک مشخص کرده و برای رسیدن به آنها به خودتان پاداش دهید. اگر میخواهید زمان وقت گذراندن در شبکه های اجتماعی تان را کم کنید، روزی 30 دقیقه گوشی تان را در اتاق دیگری بگذارید. این می تواند یک شروع خوب باشد. در ادامه زمان کار نکردن با گوشی را افزایش دهید.

    بزرگ فکر کنید

    تصویر سازی و بزرگ فکر کردن باعث میشود که از تصمیمات زود باورانه اجتناب کنید. زمانی که به اثرات بلند مدت رفتارتان آگاهی داشته باشید، خودکنترلی و آرامش بیشتری خواهید داشت.

    به اندازه کافی استراحت کنید

    زمانی که خسته هستید، کنترل شما روی احساسات محرک ها و وسوسه ها کم میشود. برای جلوگیری از این موضوع، بین 7 تا 8 ساعت خواب شبانه داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که استراحت تان کافی باشد.

    ورزش کنید

    فعالیت بدنی قشر جلویی مغز شما را بیدار میکند. این ناحیه مسئولیت خود کنترلی را در بدن دارد. فکر نکنید که باید روزانه 1 ساعت فعالیت ورزشی سنگین داشته باشید. شما با مقدار کمی فعالیت بدنی نیز میتوانید از این موهبت بهره مند شوید.

    یک اپلیکیشن دانلود کنید

    تمرین خودکنترلی ممکن است کمی سخت باشد. به خصوص خودکنترلی در سازمان. امروزه ابزار های آنلاین بسیار زیادی برای بهبود عادات خوب و دوری از عادات بد در فضای مجازی وجود دارند. این ابزار ها و اپلیکیشن ها با توجه به داده هایی که از شما میگیرند میتوانند روتین خواب، مطالعه یا وقت گذراندن شما در شبکه های مجازی را کنترل کرده و آنها را بهبود دهند.

    این مطلب ادامه دارد… .

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    5 − دو =

    دکمه بازگشت به بالا