رشد فردی و اجتماعیمقالات

ارتباط غیر کلامی از زبان دکتر ماکان آریا پارسا

  • به گفته دکتر ماکان اریا پارسا ارتباط غیر کلامی شامل حالت چهره، حالت اندام، نحوه ایستادن و حتی تن صدای شما میباشد. این فاکتور ها ابزار های مناسبی برای ارتباط برقرار کردن به صورت غیر کلامی با دیگران هستند. در ادامه این متن می خواهیم با اهمیت رفتار غیر کلامی و تاثیر آن در روابط آشنا شویم.

    ارتباط غیر کلامی یا بادی لنگویج چیست؟

    همانطور که میدانید، موفقیت در زندگی کاری و شخصی تا حدود زیادی بستگی به نحوه ارتباط برقرار کردن ما با دیگران دارد. اینکه شما چه میگویید در روابط تعیین کننده نیستند. برخی اوقات رفتار غیر کلامی شما می تواند تاثیر بیشتری در روابط شما داشته باشد.

    بادی لنگویج در واقع به ارتباط برقرار کردن با رفتار های فیزیکی و ابراز احساسات با حرکات بدن گفته میشود. اغلب اوقات این ارتباط به صورت ناخودآگاه و غیر ارادی اتفاق می افتد.

    بر باور دکتر ماکان آریا پارسا ارتباط غیر کلامی چه نا خودآگاه و چه ارادی باشد، در روابط شما تاثیر گذار خواهد بود. تمامی رفتار های غیر کلامی مثل: نحوه ایستادن، پوسچر بدن شما، میزان ارتباط بصری، تن صدا و… میتوانند پیام هایی را به فرد مقابل تان القا کنند. این رفتار ها میتوانند موجب جلب اعتماد و آرامش اطرافیان شوند. در عین حال میتواند باعث گیج شدن، بی اعتماد شدن و کج فهمی دیگران نسبت به سخنان شما باشد. حتی زمانی که شما ساکت هستید، رفتار های غیر کلامی تان بیانگر احساسات شما خواهند بود.

    اهمیت ارتباط غیر کلامی

    اهمیت ارتباط غیر کلامی

    از نظر دکتر ماکان اریا پارسا نشانه هایی که در رفتار غیر کلامی شما با فرد مقابل وجود دارد (نحوه گوش دادن شما، نگاه کردن،حرکت و واکنش بدنی شما) میتواند نشان دهنده این باشد که آیا این گفتگو و این ارتباط برای شما مهم است یا خیر. همچنین بیان خواهد کرد که آیا راست میگویید و چقدر حرف های طرف مقابل برایتان اهمیت دارد. زمانی که نشانه های ارتباطی شما با سخن هایتان هماهنگ باشد، باعث ایجاد اعتماد، شفافیت و قدردانی در رابطه خواهد شد. زمانی که بادی لنگویج شما بر خلاف سخن هایتان باشد، رابطه دچار بی اعتمادی، تنش و سوءتفاهم میشود.

    از همین رو میتوان گفت اهمیت رفتار غیر کلامی برای سلامت روابط بسیار بالا است. اگر میخواهید ارتباط های موثری در کار و زندگی شخصی تان داشته باشید، باید نه تنها به سخن هایی که از زبان تان می آید بلکه به زبان بدن خود و دیگران توجه کنید.

    نقش ارتباط غیر کلامی

    • تاکید: این رفتار غیر کلامی معمولا تکرار میشود. معمولا میتواند باعث تاکید بر پیامی شود که به صورت کلامی میخواهید برسانید.
    • تناقض: رفتار بدن با کلامی که میگویید در تناقض است. از همین رو ممکن است شنونده فکر کند که شما به او راست نمیگویید.
    • تعویض: این نشانه از رفتار غیر کلامی میتواند جایگزین پیام شفاهی شما شود. به عنوان مثال حالت چهره معمولا پیام را واضح تر از کلمات بیان میکند.
    • قدردانی و تحسین: رفتار غیر کلامی شما میتواند به کلمات تان تعریف و تمجید اضافه کند. برای مثال به عنوان یک رئیس، اگر هنگام تعریف و تمجید شانه کارمند را لمس کنید میتواند تاثیر پیام شما را افزایش دهد.

    چند نمونه ارتباط غیر کلامی

    مدل های مختلفی از رفتار غیر کلامی وجود دارد که ما به صورت روزمره از آنها استفاده میکنیم. این استفاده می تواند به صورت ارادی یا ناخودآگاه باشد. در ادامه به چند نمونه ارتباط غیر کلامی اشاره خواهیم کرد.

    چند نمونه ارتباط غیر کلامی

    حالات چهره

    به اعتقاد دکتر ماکان آریا پارسا اهمیت ارتباط غیر کلامی گاهی اوقات از نحوه سخن گفتن یا حتی محتوای پیام شما بیشتر است. چهره انسان قابلیت این را دارد که حالات های احساسی بسیار متنوعی را منتقل کند. شما به وسیله حالت چهره می توانید احساسات بی شماری را بدون گفتن حتی یک کلمه منتقل کنید. همچنین بر خلاف ارتباط کلامی، حالت چهره جهانی است. حالت چهره ی خوشحالی، غم، عصبانیت، شگفت زدگی، ترس یا انزجار در تمامی کشور ها و فرهنگ های جهان یک شکل هستند.

    فرم بدن

    با توجه به صحبت های دکتر ماکان آریا پارسا درک ما از افراد تا حد زیادی تحت تاثیر نحوه نشستن، نحوه راه رفتن، ایستادن یا نگه داشتن سرشان قرار میگیرد. از همین رو میتوان گفت اهمیت نشانه های غیر کلامی در بهبود روابط نقش بسزایی دارد. نحوه حرکت و جابجایی شما پیام های بسیار زیادی را به افراد منتقل میکند. این رفتارهای غیر کلامی شامل: فیگور بدنی شما، استقامت، نحوه ایستادن و حرکات ظریفی است که انجام میدهید.

    حرکات فیزیکی

    ژست ها یا حرکات فیزیکی ما در تار و پود زندگی مان تنیده شده اند. اغلب ما هنگام صحبت کردن به صورت غیر ارادی دست هایمان را تکان میدهیم، اشاره می کنیم و بدون فکر کردن در حال بیان احساسات مان هستیم. اگرچه در فرهنگ و کشور های مختلف سراسر جهان برخی حرکات میتوانند معانی متفاوتی داشته باشند. برای مثال نشان دادن کلمه OK که در اغلب فرهنگ های انگلیسی به عنوان یک نشانه مثبت و تایید کننده استفاده میشود، در برخی کشور ها مانند آلمان، روسیه و برزیل بی ادبی تلقی خواهد شد. از همین رو باید اهمیت ارتباط غیر کلامی به صورت صحیح و جای درست را بدانید تا از بروز سوء تفاهم ها جلوگیری نمایید.

    ارتباط چشمی

    از آنجایی که حس غالب اغلب افراد جامعه حس بصری است، ارتباط چشمی یکی از بهترین ابزار ها برای ارتباط به صورت غیر کلامی میباشد. طرز نگاه کردن شما به افراد میتواند نشان دهنده پیام های بسیار زیادی مانند: اشتیاق، تاثیرگذاری، جذابیت و… باشد. ارتباط بصری همچنین برای حفظ روند گفتگو و جلب توجه و علاقه مخاطب به گفتگو نیز اهمیت بسیار بالایی دارد.

    فاصله (فضای بین دو فرد)

    آیا تا به حال برایتان پیش آمده که در حین گفتگو به دلیل اینکه فرد مقابل زیادی به شما نزدیک ایستاده و به فضای شما تجاوز کرده است احساس ناخوشایندی داشته باشید؟ فضای فیزیکی برای هر شخص میتواند متفاوت باشد. همچنین فرهنگ کشورها، موقعیت اجتماعی، میزان صمیمیت رابطه و… نیز در تعیین حدود فضای فیزیکی تاثیر گذار هستند.

    تن صدا

    تنها چیزی که میگویید اهمیت ندارد. اینکه چطور آن را بیان می کنید مهم تر است. یکی از فاکتور های پر اهمیت ارتباط غیر کلامی لحن بیان و تن صدا هستند. هنگامی که شما صحبت می کنید افراد با توجه به میزان مکث، بلند یا خیلی آهسته صحبت کردن شما، تن و لحن صدا و … بهتر متوجه حرف های شما خواهند شد. تصور کنید که تن و لحن صدای شما چه تاثیری میتواند در منتقل کردن حس خشم، ترس، طعنه، محبت و اعتماد به نفس داشته باشد.

    نشانه های غیر کلامی

    این مطلب ادامه دارد… .

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دو × پنج =

    دکمه بازگشت به بالا