رشد فردی و اجتماعی

مهارت کنترل خشم از دیدگاه دکتر ماکان آریا پارسا

  • از دید دکتر ماکان آریا پارسا مهارت کنترل خشم یک مهارت اساسی در مدیریت احساسات و رفتار های انسانی محسوب می شود. این مهارت به افراد کمک می ‌کند تا هنگام مواجه شدن با موقعیت ‌های نگران‌ کننده، خشم و عصبانیت خود را مدیریت کنند. این مهارت شامل تشخیص احساسات شخصی، درک عواملی که موجب خشم می شوند و بهره ‌گیری از تکنیک ‌ها و راهکار های مختلف برای کاهش و مدیریت خشم در مواقع مختلف می باشد. با تمرین مهارت کنترل خشم، افراد می ‌توانند در مواجه شدن با فشار های زندگی، بهترین نسخه از خود را نشان دهند. همچنین از عواقب منفی خشم جلوگیری کنند.

    با توجه به اهمیت کنترل خشم، در این محتوا قصد داریم به بررسی آموزش مهارت کنترل خشم بپردازیم. پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

    خشم چیست؟

    به گفته دکتر ماکان آریا پارسا خشم یکی از احساسات بنیادی و اساسی انسان است که در واکنش به موقعیت ‌ها و محرک‌ های مختلف در طول زندگی ایجاد می ‌شود. این احساس به عنوان یک نقطه قوت در انسان‌ ها و دیگر موجودات زنده، برای بقا و پاسخ به تهدید ها و خطر ها تکامل یافته است. خشم می‌ تواند به عنوان یکی از احساسات منفی هم تلقی گردد، زیرا اگر به درستی اداره نشود، منجر به بروز مشکلات روانی و اجتماعی خواهد شد. خشم معمولا با احساساتی مانند ناراحتی، عصبانیت، تنفر و ترس همراه است.

    خشم نمایانگر تضاد و عدم رضایت از موقعیت ‌ها یا رفتار های معترضانه دیگران است. بنابراین معمولا به عنوان یک واکنش طبیعی در برابر تهدید ها و مرز های شخصیتی تشخیص داده می‌ شود. از آنجایی که خشم یک احساس پر انرژی و فعال است، اگر بتوانیم آن را به درستی مدیریت کنیم و از آن به عنوان یک انرژی سازنده استفاده کنیم، می ‌تواند به بهبود روابط اجتماعی و حل مشکلات کمک کند. از این رو، یادگیری مهارت ‌های کنترل و مدیریت خشم از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار است تا از عواقب ناخوشایند این احساس جلوگیری شود. همچنین انسان ‌ها بتوانند احساسات خود را بهتر کنترل کنند.

    آموزش مهارت کنترل خشم

    علت خشم

    از دیدگاه دکتر ماکان آریا پارسا پیش از فراگرفتن مهارت کنترل خشم، ابتدا باید مواردی که موجب خشم می شوند را شناسایی کنیم. این موارد شامل عوامل درونی و بیرونی هستند. عوامل درونی، مانند ویژگی‌ های شخصیتی، میزان تحریک ‌پذیری و ویژگی‌ های سرشتی می ‌توانند منجر به ایجاد خشم در افراد شوند. افرادی که شخصیت ‌های تحریک ‌پذیر و خودشیفته دارند، یا دارای ویژگی ‌های شخصیتی منفی هستند، ممکن است به سرعت عصبانی شوند. عوامل درونی دیگر می ‌توانند شامل تجربه‌ ها و خاطرات گذشته فرد باشند. خاطرات و تجربه ‌های ناگوار از گذشته می ‌توانند به عنوان یک محرک جهت خشمگین شدن فرد در آینده، محسوب شوند.

    عوامل بیرونی خشم به مواردی اشاره دارد که از محیط و شرایط خارجی افراد ناشی می ‌شوند. همچنین توانایی ایجاد احساس خشم و عصبانیت در شخص را دارند. این عوامل می ‌توانند شامل رفتار های نامنصفانه و تحریک آمیز دیگران، تعارض با انتظارات شخصی، شرایط محیطی نظیر مشکلات اقتصادی یا مسائل محیطی مثل آلودگی هوا، شرایط اجتماعی و تاثیر رسانه ‌ها مانند محتوای تحریک آمیز در رسانه‌ ها از جمله فیلم‌ های خشن باشند. این عوامل معمولا تنش‌ ها و خشم در افراد را تشدید می ‌کنند. در نتیجه نقش مهمی در شکل ‌گیری واکنش ‌های عاطفی آن ها خواهند داشت.

    به کمک مدیریت و آموزش مهارت کنترل خشم می ‌توان از اثرات منفی این عوامل جلوگیری کنیم. بنابراین افراد به روابط اجتماعی و روانی بهتری دست خواهند یافت.

    مهارت کنترل خشم

    بر باور دکتر ماکان آریا پارسا مهارت کنترل خشم به معنای انجام روش ‌ها و راهکار هایی است که افراد به منظور کنترل و مدیریت خشم و عصبانیت خود به کار می ‌برند. این مهارت ‌ها باعث می شوند تا افراد بهترین راه‌ حل‌ ها را برای مقابله با عصبانیت و خشم خود انتخاب کرده و از واکنش ‌های نامناسب و تاثیرات منفی آن ‌ها در روابط شخصی و اجتماعی خود جلوگیری کنند. همچنین بتوانند به مدیریت احساسات خود بپردازند. این مهارت ‌ها عبارتند از:

    • تشخیص علت خشم: شناخت عواملی که باعث ایجاد خشم می ‌شوند و تشخیص علل دقیق آن اولین گام در مهارت کنترل خشم است.
    • توانایی مدیریت استرس: یادگیری تکنیک‌ ها و راه ‌های مدیریت استرس موجب کاهش خشم می شوند.
    • کشف راه ‌های سازنده برای اعلام احساسات: یادگیری چگونگی ابراز احساسات و رفع نیاز های خود به روشی مطلوب و منطقی می ‌تواند تنش‌ و خشم را کاهش دهد.
    • تقویت توانایی‌ ارتباط: بهبود مهارت ‌های ارتباطی و گفتگو با دیگران به عنوان یک راه موثر در حل اختلافات و جلوگیری از ایجاد خشم محسوب می شود.
    • یادگیری راه ‌های موثر برای حفظ آرامش: مشاوره و تمرین در زمینه تمرینات کنترل خشم، به فرد کمک می‌کند تا آرامش و خونسردی خود را هنگام مواجه شدن با عوامل مختلف، حفظ کند.

    مهارت کنترل خشم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. بنابراین افرادی که این مهارت ‌ها را به خوبی یاد بگیرند، قادر خواهند بود به بهبود روابط شخصی و اجتماعی خود بپردازند. همچنین، این مهارت ‌ها به بهبود کیفیت زندگی شخصی و حرفه ‌ای افراد کمک می ‌کنند.

    به اعتقاد دکتر ماکان آریا پارسا با آموزش مهارت کنترل خشم، فرد قادر است در مواقع حساس، بهتر رفتار کرده و تصمیم ‌های بهتری اخذ کند. به علاوه، مدیریت خشم به حفظ سلامت روانی و فیزیکی افراد کمک می ‌کند، زیرا خشم می‌تواند منجر به ایجاد عوارض جسمی مختلفی گردد. در نتیجه، یادگیری مهارت ‌های مدیریت خشم به شدت اهمیت دارد تا از عواقب نامطلوب خشم جلوگیری شود و افراد بتوانند زندگی مطلوب تری داشته باشند.

    این مطلب ادامه دارد…

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشت + نه =

    دکمه بازگشت به بالا