رشد فردی و اجتماعیمقالات

تقویت روحیه کارکنان از دیدگاه دکتر ماکان آریا پارسا

  • به گفته دکتر ماکان آریا پارسا تقویت روحیه کارکنان یکی از مهم ترین جنبه هایی است که بر بهره وری کسب و کارها تأثیر می گذارد. در دنیای تجارت مدرن، موفقیت یک سازمان ارتباط تنگاتنگی با کارایی کارکنان آن دارد. یکی از اصلی ترین مؤلفه های مؤثر بر کارایی کارکنان، روحیه و انگیزه آنان است.

    در این مطلب به موضوع ضرورت تقویت روحیه کارکنان و راهکارهای ایجاد انگیزه در آن‌ ها خواهیم پرداخت. در ادامه همچنین شاخص های انگیزش کارکنان مطرح خواهند شد.

    اهمیت تقویت روحیه کارکنان برای سازمان ها

    طبق صحبت های دکتر ماکان آریا پارسا اگر کارمندان روحیه پایینی داشته باشند، به خوبی مشغول کار و انجام وظایف خود نخواهند شد. در چنین شرایطی قطعاً حداکثر تلاش خود را در هنگام انجام وظایف به کار نمی گیرند. لذا برای مجموعه، سازنده نخواهند بود و این نگرش منفی به سایر کارمندان نیز سرایت خواهد کرد.

    از دیدگاه دکتر ماکان آریا پارسا در صورت عدم توجه به مسئله مهم تقویت روحیه کارکنان، پس از مدتی، سایر اعضای تیم همان الگوی تفکر منفی را اتخاذ خواهند کرد. هنگامی که روحیه کارکنان ضعیف است، سازمان ممکن است در جذب استعدادهای برتر برای فرصت های شغلی موجود با مشکلات بسیار بیشتری روبرو شود. کارمندان فعلی و سابق ممکن است در مورد عدم انگیزه خود در رسانه های اجتماعی صحبت کنند. افرادی که در مورد نظرات منفی کارمندان در مورد کارفرما مطالعه می کنند، احتمالاً این نظرات را به عنوان واقعیت تفسیر می کنند. اگر روحیه کارکنان سازمان ضعیف باشد، غلبه بر شهرت بد برای سازمان دشوار خواهد شد.

    راهکارهای تقویت روحیه کارکنان

    راهکارهایی که در ادامه بیان می شوند ایده های خوبی برای تقویت روحیه کارکنان سازمان هستند.

    ایجاد انگیزه در کارکنان سازمان

    با کارمندان ارتباط مؤثر برقرار کنید

    به منظور ایجاد انگیزه در کارکنان سازمان لازم است برای هر کارمند اهداف واقع بینانه تعیین کنید. به طور مرتب از آن‌ ها بپرسید که آیا مشکلی دارند یا خیر و پیشرفت آن‌ ها را ارزیابی نمایید. مدیران باید به کارمندان در مورد مسائلی که مانع دستیابی به اهداف مورد توافق آن‌ ها می شود، کمک کنند. هیچ کارمندی دوست ندارد احساس کند که به تنهایی کار می کند. دانستن اینکه مدیر آنجاست تا به کارمندان کمک نماید که احساس مثبتی نسبت به سازمان داشته باشند، موجب تقویت روحیه آن‌ ها خواهد شد.

    برای تقویت روحیه کارکنان با آن‌ ها شفاف باشید

    به اعتقاد دکتر ماکان آریا پارسا مدیریت نباید سعی کند مشکلات را از کارکنان پنهان کند. وقتی روحیه کارکنان ضعیف است از گفتگو با آن‌ ها خودداری نکنید. این کار کمکی به وضعیت نخواهد کرد. در عوض، با مشکلات روبرو شوید و برای حل آن‌ ها با یکدیگر همکاری کنید. کارکنان را از موفقیت ها، مسائل و مشکلات سازمان مطلع نمایید.

    شاخص های انگیزش کارکنان

    از کارکنان بازخورد بخواهید

    بر باور دکتر ماکان آریا پارسا یک راه مطمئن برای تقویت روحیه کارکنان در محل کار این است که از کارکنان بپرسید که در مورد سازمان چه فکر می کنند و از نظر آن‌ ها کارها چگونه اداره می شود. البته تنها سؤال پرسیدن در مورد نظر کارمندان کافی نیست. مدیریت نیز باید به پیشنهادات کارکنان گوش دهد و سپس به آن‌ ها عمل کند. اگر کارمندان برای به اشتراک گذاشتن نظرات خود وقت بگذارند و منجر به تغییر خاصی نشود، ناامید خواهند شد. ممکن است وقتی در آینده از آن‌ ها بازخورد خواسته می شود صادق نباشند و برخی از آن‌ ها ممکن است از سازمان خارج شوند. اگر سازمان نتواند همه تغییراتی را که کارمندان پیشنهاد می کنند اجرا کند، مدیریت باید حداقل با تشکر از پیشنهادات کارکنان، نظرات و تلاش آن‌ ها برای کمک به سازمان را تصدیق نماید.

    مدیران را به درستی آموزش دهید

    برخی از افرادی که پست های مدیریتی دارند نمی دانند چگونه افراد را به درستی مدیریت کنند. آن‌ ها فاقد هوش هیجانی و مهارت های ارتباطی خوب هستند. همه مدیران به آموزش در این زمینه ها و نحوه ارائه بازخورد صحیح نیاز دارند. آن‌ ها همچنین باید شیوه های مختلف رهبری را بیاموزند تا بتوانند به اعضای تیم خود کمک کنند تا در مسیر پیشبرد اهداف سازمان موفق شوند. یک مدیر ضعیف قطعاً می تواند دلیل روحیه ضعیف در یک تیم یا حتی کل مجموعه باشد. روی آموزش برای مدیران همه بخش ها سرمایه گذاری کنید تا بدانند چگونه مدیران مؤثری باشند.

    ، پاداش های کم هزینه برای افزایش انگیزه کارکنان

    برای ایجاد انگیزه در کارکنان سازمان از عملکردشان قدردانی کنید

    روی نکات مثبت کارکنان تمرکز کنید! وقتی کارمندان کاری را درست انجام می دهند، اجازه دهید همکارانشان از آن باخبر شوند. به رسمیت شناختن کارکنان مزایای متعددی را برای سازمان به همراه دارد، از جمله افزایش روحیه و تعامل بهتر کارکنان، رضایت بیشتر مشتریان و بهره وری بالاتر. کارمندان می خواهند بدانند که کارفرمایشان به خاطر کار و تلاشی که روزانه انجام می دهند از آن‌ ها قدردانی می کند. زمانی که کارمندان احساس کنند مورد قدردانی قرار می گیرند، به سازمان وفادارتر خواهند بود.

    فرصت هایی برای رشد شغلی ایجاد نمایید

    به منظور تقویت روحیه کارکنان فرصت هایی برای شرکت در دوره ها و کنفرانس ها ایجاد کنید تا هر یک از کارمندان بتواند به یادگیری و رشد خود ادامه دهد. این کار روحیه آن‌ ها را تقویت می نماید و به آن‌ ها کمک می کند تا با انگیزه بمانند. استعدادهای برتر می‌خواهند مطمئن باشند که در محیطی کار می‌کنند که می‌توانند با پیوستن به یک سازمان خاص، به جایگاه بالاتری برسند. این افراد بلندپرواز هستند و هنگام پذیرش شغل هدفی در ذهن دارند. برای سایر کارمندان، مسیر شغلی ممکن است کمی متفاوت به نظر برسد. آن‌ ها ممکن است علاقه مند به بهبود مهارت های حرفه ای خود باشند تا در شغل فعلی خود موثرتر واقع شوند.

    با هدف تقویت روحیه کارکنان سلامتی و تندرستی آن‌ ها را در اولویت قرار دهید

    مدیران باید با سازماندهی و تشویق همه کارکنان به گرفتن مرخصی، تعادلی بین کار و زندگی سالم را برایشان ایجاد کنند. همچنین می توان به کارکنانی که در زندگی شخصی خود استرس و مشکلاتی را تجربه می نمایند، کمک محرمانه ارائه داد. این مسائل بر سلامت و تندرستی کارکنان تأثیر می گذارد و می تواند به عملکرد کاری بهتر آن‌ ها نیز منجر شود.

    این مطلب ادامه دارد…

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    یک × پنج =

    دکمه بازگشت به بالا