رشد فردی و اجتماعی

کاهش استرس از دیدگاه دکتر ماکان آریا پارسا

  • به گفته دکتر ماکان آریا پارسا کاهش استرس در زندگی شهری ما به یکی از مهم ترین دغدغه های بسیاری از انسان ها تبدیل شده است. به همین خاطر امروز می خواهیم در این مقاله راجع به اهمیت این کار بپردازیم و شما را با راهکارهایی که می توانید برای کم کردن استرس خود از طریق آنها اقدام کنید، آشنا کنیم.

    دکتر ماکان آریا پارسا در سخرانی

    چرا کاهش استرس در زندگی ما مهم است؟

    طبق گفته دکتر ماکان آریا پارسا استرس به عنوان یکی از احساساتی که همه انسان ها با آن درگیر هستند، تبعات بسیار زیادی برای ما و سلامتی مان دارد. به همین خاطر است که باید همه ما با علائم آن آشنا شده و به اهمیت آن واقف باشیم. ابتدا در خصوص اینکه استرس چیست باید گفت استرس حالتی احساسی است که در آن هر فرد در یک فشار روحی و روانی قرار می گیرد که در واکنش به اتفاقی می باشد. مثلا یک تهدید، یک خاطره. معمولا زمانی که استرس را تجربه می کنید، دچار علائم زیر می شوید که عبارتند از:

    • فرد تحریک شده است و می تواند با ادامه شرایط، دست به اقداماتی ناهنجارانه بزند.
    • عصبانی شدن فرد که می تواند در اثر فشار روحی، اختلالی را در اخلاق او ایجاد کند.
    • حالت اضطراب می تواند به صورت ترس نیز نمود پیدا کند.
    • همچنین افراد در این حالت افسار تفکرات خود را از دست می دهند که باعث می شود ذهن آنها مشغول گردد.

    به گفته دکتر ماکان آریا پارسا هرچند که همه استرس ها را نباید بد بدانیم، با این وجود این حالت روحی زمانی که از شکل عادی خود خارج شده، شدید شود و یا در مدت طولانی همراه شخص باشد، معایبی دارد؛ از جمله می توان به کج خلقی، منحرف شدن مسیر زندگی اشاره کرد. از همه مهم تر بستر ایجاد بیماری های مختلفی را در انسان ها ایجاد می کند که عبارتند از: مشکلات قلبی، چاقی، فشار خون بالا و افسردگی، سکته مغزی، چاقی و سایر اختلالات خوردن.

    با توجه به این مقدمه، حال نوبت آن است تا به معرفی راه های کاهش استرس بپردازیم.

    راه های کاهش استرس

    اهمیت کم کردن استرس

    بهترین راه های کاهش استرس که باید بدانید کدامند؟

    به گفته دکتر ماکان آریا پارسا راه های کاهش استرس به شیوه های مختلفی انجام می شود که بیشتر آن با تمرینات و مراقبت های عملی قابل انجام هستند. در این خصوص می توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

    • امتحان کردن تکنیک های خودیاری: روش هایی وجود دارند که می توانید از آنها برای ارتقا و درمان شناختی رفتاری بهره ببرید. منظور، راهکار CBT است که کمک می کند الگوهای فکری که خراب هستند را مشخص کرده و تلاش کنید تا آنها تغییر کنند.
    • صحبت کردن با دیگران: یکی دیگر از متدهایی که می توانید در این بخش از آنها استفاده کنید، صحبت کردن با دیگران است. تلاش کنید مخاطبانی را پیدا کنید که قابل اعتماد هستند. مثل دوستان، اعضای خانواده و غیره.
    • افزایش فعالیت بدنی: شما می توانید با بیشتر کردن فعالیت بدنی، ورزش، یوگا و تمرینات هوازی، وضعیت بدنی خود را بهبود دهید. فعال بودن منظم می تواند انرژی لازم برای استرس را از بین برده و در مدیریت و کم کردن استرس موثر باشد.
    • مثبت اندیشی: بسیاری از افراد هستند که به خاطر اتفاقاتی که نیفتاده اند، نگران بوده و استرس دارند. مثبت اندیشی برای این افراد پیشنهاد می شود. یک راهکار برای انجام این کار آن است که هر روز به خاطر حداقل 3 ویژگی و داشته خود شکرگزاری کنید.
    • کوچک کردن وظایف: شما می توانید در انجام وظایف خود که نگرانی بزرگ شما هستند، آن را به اجزای کوچک تری تقسیم کنید. در این حالت قادر هستید استرس خود را به تدریج مدیریت و کمتر کنید.
    • برنامه ریزی کردن: یکی دیگر از فعالیت هایی که می توانید به عنوان راه های کاهش استرس درنظر بگیرید، برنامه ریزی است. در این حالت شما می توانید وظایف و کارهایی که دارید را در طول هفته و روز تقسیم کنید تا در انتهای زمان، دغدغه ی دیگری نداشته باشید. این کار همچنین از مخدوش شدن فکر شما جلوگیری می کند.
    سریعترین راه کاهش استرس

    سریعترین راه کاهش استرس برای درمان فوری

    طبق نظر دکتر ماکان آریا پارسا یافتن سریعترین راه کاهش استرس برای کسانی که در وضعیت وخیم تری قرار دارند، یک موضوع بسیار حیاتی است که در ادامه می توان به چند مورد آن اشاره کرد:

    • تنفس عمیق: نفس کشیدن آن هم به شیوه ای درست یک راه حل بسیار مهم در هنگام بیشتر شدن استرس و عصبانیت است. مثلا نفس کشیدن آهسته و عمیق می تواند منجر شود تا بتوانید فشار خون و ضربان قلب خود را کاهش دهید. یک متد تنفس که در این بخش می توان به آن اشاره کرد، تنفس پرانایاما است که یک متد تمرینی در یوگا نیز می باشد.
    • قرار گرفتن در حالت سکوت: یک راه حل دیگر که می تواند به شما کمک کند تا استرس خود را سریع تر کاهش دهید، قرار گرفتن در یک محیط امن و آرام است. این کار زمینه را برای فراهم شدن حالت سکوت در ذهن شما آماده می کند. همچنین شما می توانید برای آنکه نور تمرکز شما را بهم نزند، چراغ محیط را خاموش کنید.
    • گوش دادن به موسیقی: گوش دادن به موسیقی‌ای آرام و یا موزیک هایی که به آن علاقمند هستید، یک راه حل برای کم کردن استرس در شما می باشد.
    • پیاده روی سریع: قدم زدن سریع یک راه حل برای زمانی است که است خسته اید (از نظر روحی) و تمرکز ندارید. در این حالت می توانید از مزیت های جانبی آن نیز استفاده کنید که شامل: متحرک کردن بدن و نیز جمع آوری افکارتان می شود.
    دکتر ماکان اریا پارسا در سخنرانی کارآفرینان موفق
    • ماساژ دادن: فشار روحی یک اقدام نسبتا خوب و سریعترین راه کاهش استرس به شمار می آید. برای انجام این کار کمی لوسیون به دستان زده و استرس را با ماساژ در شانه ها، گردن و پوست سر خنثی کنید. شما می توانید این کار را خودتان تا حد ممکن نیز انجام دهید.

    این مطلب ادامه دارد…

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    13 + یک =

    دکمه بازگشت به بالا