رشد فردی و اجتماعی

بررسی تکنیک فاینمن برای یادگیری از دید دکتر ماکان آریا پارسا

  • تکنیک فاینمن برای یادگیری یک روش موثر است که امروزه بسیاری از کارشناسان آموزشی، فراگرفتن آن را به افراد توصیه می کنند. طبق بررسی های صورت گرفته، تکنیک فاینمن برای یادگیری تمام مواد آموزشی، حتی نکات سخت و پیچیده موثر است. همان طور که از نام این روش مشخص است، توسط محققی به نام ریچارد فیلیپس فاینمن ابداع شده است و می تواند در مطالعه علوم مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

    ماکان آریا پارسا یکی از برترین و موفق ترین کارآفرینان جوان کشور

     از دیدگاه دکتر ماکان آریا پارسا تکنیک فاینمن برای یادگیری یک روش اصولی است که بسیار ساده و قابل فهم است. برای استفاده از این روش باید ابتدا موضوع مورد نظر خود را انتخاب کنید. سپس باید این موضوع را از زبان و ذهن خود به صورت ساده تحلیل کنید. تحلیل به زبان ساده یعنی آن را جوری توضیح دهید که انگار قرار است موضوع را به یک دانش آموز سال ششم آموزش بدهید. این روند به صورت پله به پله به پیش می رود و در هر پله آموزش کامل تر از قبل می شود. آموزش تا جایی ادامه پیدا خواهد کرد که دانش آموز به طور کامل به موضوع درسی مسلط شود.

    بدیهی است دانش آموزان ضعیف و متوسط، توانایی یادگیری یکباره دروس سخت را ندارند. تکنیک فاینمن برای یادگیری برای این افراد به شدت توصیه می شود. در این روش دانش آموز خیالی به صورت مرحله به مرحله با مفاهیم آشنا می شود و آن ها را از ساده به پیچیده فرا می گیرد. بدیهی است که روش فاینمن برخلاف روش های دیگر یادگیری به زمان و انرژی ذهنی زیادی نیاز دارد اما در صورت یادگیری مفهوم با این روش، آن مفهوم به صورت کامل در ذهن دانش آموز خیالی تثبیت خواهد شد. در این مقاله قصد داریم در مورد یادگیری سریع با تکنیک کوانتومی فاینمن توضیحاتی به شما ارائه دهیم. پس همراه ما باشید.

    تکنیک فاینمن چیست

    چرا باید از تکنیک فاینمن برای یادگیری استفاده کنیم؟

    اهمیت استفاده از تکنیک فاینمن برای یادگیری چیست؟ چرا محققان توصیه می کنند که از این روش برای یادگیری استفاده کنیم؟ دلایل زیادی برای استفاده از روش فاینمن وجود دارد. در ادامه برخی از مهم ترین دلایل استفاده از روش یادگیری فاینمن را به شما معرفی خواهیم کرد.

    • به گفته دکتر ماکان آریا پارسا در تکنیک فاینمن، تمامی اصول و جزئیات به صورت مرحله به مرحله از ساده به پیچیده به دانش آموز خیالی، آموزش داده می شود. بنابراین دانش آموز با تمامی وجوه آموزشی یک مفهوم به طور کامل آشنا خواهد شد.
    • تکنیک فاینمن برای یادگیری باعث تثبیت مطلب در ذهن شما خواهد شد. در این روش موضوعات با مثال هایی ساده به دانش آموز خیالی یاد داده می شوند. همین آموزش ساده و مرحله به مرحله باعث تثبیت مطالب در ذهن دانش آموز شما خواهد شد.
    • در روش فاینمن موضوعات به طور کامل تحلیل شده و به جزئیات آن ها پرداخته می شود. بنابراین دانش آموز خیالی (خود فرد) با روش تحلیل و استدلال سازی برای موضوعات مختلف آشنا خواهد شد. با استفاده از این روش می توانید هوش و استعداد خود در حل مسائل پیچیده را بهبود ببخشید.
    • تکنیک فاینمن برای یادگیری تمامی دانش آموزان، چه قوی چه متوسط و چه ضعیف مناسب است. دانش آموزان با استفاده از این روش می توانند دانش خود را افزایش دهند. از طرفی یادگیری سریع با تکنیک کوانتومی فاینمن نیز برای شما میسر خواهد شد.
    یادگیری سریع با تکنیک کوانتومی فاینمن

    مراحل استفاده از تکنیک فاینمن برای آموزش مفاهیم

    تا به این جای کار یاد گرفتیم که تکنیک فاینمن چیست و چه کاربردی دارد؟ با وجود مزیت های زیادی که برای این روش ذکر کردیم، احتمالا تا کنون به استفاده از آن علاقه پیدا کرده اید. برای استفاده از این روش مراحلی وجود دارد که به ترتیب آن ها را برای شما شرح می دهیم.

    طبق صحبت دکتر ماکان آریا پارسا در  گام اول از تکنیک فاینمن باید یک موضوع را مشخص کنید. به طور کلی این روش برای یادگیری هر علمی موثر است اما بهتر است آن را برای یادگیری دانش های تئوری به کار گیرید. در مرحله بعد باید موضوع را به صورت ساده و ابتدایی برای دانش آموز خیالی خود شرح دهید. فرض کنید که موضوع انتخابی شما عملیات جذر است. برای توضیح ابتدایی این مفهوم بهتر است از ضرب دو عدد مشابه در هم استفاده کنید و کم کم مسئله را برای دانش آموز بیشتر توضیح دهید.

    سومین مرحله از تکنیک فاینمن چیست؟ در سومین مرحله شما باید موضوع را به بخش های مختلفی تقسیم کنید. برخی از این بخش ها قابلیت تعمیم و توضیح بیشتر دارند. پس باید آن ها را مشخص کرده و روی توضیح این بخش ها بیشتر مانور دهید. در مراحل بعدی باید توضیحات خود را کامل تر کنید. به نظر دکتر ماکان آریا پارسا در فرآیند تکمیل توضیحات باید مطمئن شوید که دانش پژوه خیالی به طور کامل بر مطالب آموزش داده شده، تسلط پیدا کرده است. برای اطمینان از این موضوع می توانید سوالاتی کلیدی از دانش آموز خیالی خود بپرسید و برای آن ها جواب هایی در ذهن خود داشته باشید. شما باید فرآیند تکمیل آموزش را تا جایی ادامه دهید که دانش آموز خیالی به طور کامل به موضوع مورد نظر مسلط شود.

    نکات مهم برای بهبود تکنیک فاینمن برای یادگیری

    در بخش های قبلی توضیح دادیم که تکنیک فاینمن چیست. جالب است بدانید که می توان تکنیک فاینمن را با استفاده از روش هایی بهینه سازی کرد. بر باور دکتر ماکان آریا پارسا تکنیک فاینمن نیز مانند تمامی اصول و روش های یادگیری دارای فوت و فن هایی خاص است. برای مثال بهتر است در تدریس موضوعات از منابع اصلی استفاده کنید. همان طور که گفته شد، این روش بر مبنای توضیحات است. در صورتی که احساس کردید حین توضیح موضوع به دانش آموز خیالی دچار مشکل شدید، باید بلافاصله به منابع اصلی رجوع کرده و اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید.

    دکتر ماکان اریا پارسا در سخنرانی کارآفرینان موفق

    نکته بعدی در مورد تکنیک فاینمن برای یادگیری این است که بهتر است مطالب خود را تا حد امکان ساده کنید. یادتان باشد که هرچه مفاهیم ساده تر باشند، یادگیری آن ها نیز راحت تر خواهد شد. پس با ساده سازی مفاهیم می توانید مدت زمان یادگیری را تا حد زیادی کاهش دهید. برای این کار می توانید از یادداشت برداری و تمرین و تکرار استفاده کنید.

    این مطلب ادامه دارد…

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دو × پنج =

    دکمه بازگشت به بالا